Könnyű pénzt remélnek a robotok érzelmi manipulációjának képességéből
Hamarosan robotokat bevetve kezdhetik kihasználni az empatikus embereket.
Marieke Wieringa, a hollandiai Radboud Egyetem kutatója szerint csak idő kérdése, hogy a vállalatok elkezdjék kihasználni az emberi együttérzést, és a robotok érzelmi manipulációját bevételi modellé tegyék.
A doktori disszertációjának részeként végzett tanulmányában úgy vélekedett, hogy az embereket manipulálni lehetett, hogy sajnáljanak egy robotot, amikor olyan jeleket mutatott, amelyek általában a fájdalomhoz kapcsolódnak, például remegő karokat, szomorú szemeket és szánalmas hangokat – írja a Cybernews.
„Ha egy robotot arra programozzák, hogy úgy tegyen, mintha érzelmi válságban lenne, az emberek bűntudatot éreznek iránta” – magyarázta Wieringa. Kutatócsoportja arra kérte a vizsgálatban résztvevőket, hogy „dühödten” rázzanak meg egy robotot, és azt találták, hogy az alanyok kevésbé voltak hajlandóak megismételni a műveletet, ha a robot negatív érzelmeket mutatott.
„Már láttunk példát arra, hogy a vállalatok olyan módon használják az AI chatbotokat, hogy a felhasználókat egy bizonyos cselekvés irányába manipulálják. Szabályozásra van szükségünk, hogy megvédjük az embereket a káros megtévesztésektől” – mondta Andres Rosero, a George Mason Egyetem doktorjelöltje, a tanulmány vezető szerzője.