Véget vetne a szinte ingyenes lakossági parkolásnak Erzsébetváros polgármestere
Az emelésre azért van szükség, mert a kerületben jóval több a hivatalosan bejelentett autó, mint a parkolóhely.
Véget vetne a tulajdonképpen ingyenes lakossági parkolásnak Erzsébetváros polgármestere, Niedermüller Péter. A közösségi médiás oldalán közzétett bejegyzésben azt írja, javaslataik alapján tárgyalja majd a képviselő-testület az önkormányzat parkolási rendeletének módosítását, ha pedig megszavazzák a változtatást, a következőre lehet számítani: a javaslat értelmében 2025. január 1-től háztartásonként az első gépjárműre 36 ezer, a második autóra 72 ezer forint parkolási hozzájárulást kell fizetni az adminisztrációs díjon túl.
Az érvényben lévő parkolási rendelet szerint jelenleg egy autó gyakorlatilag ingyenesen parkolhat, és a második autó éves díja is töredéke a tényleges parkolási díjnak. A parkolás eddigi előnyben részesítését jól érzékelteti, hogy egy autó körülbelül 10 négyzetméter közterületet foglal el; ha valaki egy ekkora területre közterület-használati engedélyt kér például építési konténer elhelyezésére, akkor napi 6 ezer forintot kell fizetnie, ehhez képest az első autó esetében évi 2200 forint adminisztrációs díjat fizetnek az autósok – emeli ki a polgármester.
Az emelésre azért van szükség, mert a kerületben jóval több a hivatalosan bejelentett autó, mint a parkolóhely: a 7203 parkolóhelyre idén 9450 (az intézményekkel, cégekkel együtt 10 814) lakossági várakozási engedélyt kellett kiadniuk. „Ezt a két számot muszáj közelíteni egymáshoz, mert egyszerűen nem fér el több autó. Közben a parkolóházak kihasználatlanok, mert az ingyenes közterületi parkolás érthetően vonzóbb opció” – magyarázza a Facebook-oldalán megjelent posztban Niedermüller Péter.
A Telex cikkében megjegyzi: a szomszédos Józsefvárosban 1440 autó tűnt el az utcákról, amikor módosították a parkolási rendeletüket, Erzsébetvárosban pedig, amikor 2023 elején a háztartásonként kiadható engedélyek számát kettőre korlátozták, és a második autó esetében differenciálták a kedvezmény mértékét, 1142-ről 610-re csökkent a második autóra kért kedvezményes parkolási engedélyek száma.
NE HAGYD KI
Mindemellett néhány napja arról érkezett hír: alapjaiban írná át a fővárosi parkolás szabályozását hét civil szervezet, amely által akár duplájára is emelkedhetne a parkolási díj Budapest egyes részein. Mint kiderült, a fővárosi közgyűlés október 4-i ülésére összeállítottak, és a fővárosi képviselőknek kiosztottak egy 15 pontból álló javaslatcsomagot, amelytől azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a gyaloglásra, illetve a biciklizésre is.