Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Lázár szerint „vasútfejlesztésre nincsen pénz”, Vitézy szerint viszont „pénz arra van, amire a kormány akarja”

Vitézy Dávid egy hosszas bejegyzésben részletezte, mi a probléma Lázár János újabb kijelentésével a fejlesztések és a pénz kapcsán.

...svg content...Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Belpolitika

Takács Petra

Szerkesztő

Vitézy Dávid egy, a Facebook-oldalán közzétett bejegyzésében fejtegette, miért is lenne fontos, hogy egy vasút épüljön elsőként a budapesti Liszt Ferenc Repülőtérhez. A politikus emlékeztetett, Lázár János egy sajtótájékoztatón nemrég azt mondta, hogy a budapesti Liszt Ferenc Repülőtér bekötésére “az első számú prioritás az út megépítése”, mégis közölte:

„Ha megépül az út, akkor kérdés, hogy a vasútra mennyi és milyen szükség lesz. Egyelőre az útra van pénz. Semmilyen vasútfejlesztésre nincsen pénz.” Soron kívül Változékony idő vár ránk pénteken, havas esőre is van kilátás

Erre reagálva Vitézy Dávid leszögezte:

„Pénz arra van, amire a kormány akarja. És a helyes az lenne, ha elsőként vasutat építenénk a reptérre, nem gyorsforgalmi utat. Lázár tárcája ma mégis inkább közzétette a repülőtéri gyorsforgalmi 2×2 sávra bővítésének látványterveit.”

Vitézy rámutatott, ezzel két probléma is van:

„A kötöttpálya fontosabb és sürgetőbb. A reptéri út megújításának tervezésén magam is dolgoztam, nem ördögtől való rendbe tenni ott a tarthatatlan állapotokat, de ez a feladat másodlagos ahhoz képest, hogy Európában lassan egyedülállóvá válik a budapesti repülőtér azáltal, hogy nincs és nem is épül kötöttpályás kapcsolat.
Bukarestben és Szófiában már megépült, Prágában épül, Varsóban és Bécsben rég működik. Nálunk a reptéri vasúti fővonali bekötésre a tervek készen vannak, az építési engedélyek hatályosak, holnap lehetne építkezni – ehelyett megint a vasútfejlesztés áll és ki tudja mire vár, miközben ahogy vidéken az autópályákkal, Budapesten is csak közúti fejlesztésben gondolkodik a Kormány.”

Második problémaként Vitézy azt emelte ki, hogy ha nem vasút, hanem út valósulna meg, azzal csak tovább rontanák a helyzetet autóforgalom szempontjából:

„A gyorsforgalmi utat ma több mint 95%-ban nem a reptéri forgalom használja, hanem a 4-es út agglomerációs autóforgalma Vecsés, Monor és az M0 felől. Éppen ezért, ha a mai 2×1-ről 2×2 sávosra bővítjük ezt az utat, csak további ingázó autóforgalmat vonzunk Budapestre – miközben a város így is túl van terhelve. Már csak ezért is igaz az: a vasút fejlesztése elsődleges. Ha a kész tervek szerinti az átmenő vasúti fővonal megépülne a reptéren át, akkor a meglévő mai 100a fővonalon az S50-es elővárosi vonatok 15 percre sűríthetők lennének, ezáltal az agglomerációs ingázók számára is versenyképesebb lenne a vasút. Viszont, ha a vasutat nem fejlesztjük és 2×2 sávon jöhet be a forgalom, akkor ez a belvárost, az Üllői utat fogja túlterhelni, még több autó jön be az agglomerációból a fővárosba.
Éppen ezt tudva a BFK-ban a reptéri gyorsforgalmi út fejlesztése kapcsán mindig is azt mondtuk: csak akkor szabad ezt a kapacitásbővítést megcsinálni, ha megépült addigra a Galvani híd és a Határ útnál egy külső körút átveszi ezt a terhet, és így például a reptérről Buda felé irányuló forgalmat a belváros elkerülésével vezeti át a Dunán, ezzel még a Rákóczi hidat is tehermentesítve. A Galvani híd fejlesztését viszont Karácsony Gergelyék peres úton megakadályozták, Lázár János így pedig kéjes vigyorral húzta ki ezt a fejlesztést is. Márpedig, ha nincs híd és nincs körút, egy sugárirányú főútvonal 2×1-ről 2×2 sávra bővítése csak a belvárosba szív be több autót az agglomerációból, ez pedig Budapest számára a legkevésbé sem kívánatos.”

Hosszas bejegyzését azzal zárta, úgy véli, Budapest és az ország, de még a repülőtér érdeke is az, hogy a vasút épüljön elsőként, kiemelve, hogy „nem ínai luxusvonat, hanem a vasúti hálózatba integrált tömegközlekedési megoldás”. Vitézy rámutatott, azt a közpénzt, amit a kormány a gyorsforgalmi útra akarna költeni, inkább vasútra kell költeni, ráadásul mivel a tervek is készen vannak, akár már „holnap építhetik”.

Szijjártó Péter is nagyon aggódik: azonnal békét kell kötni

Szijjártó Péter magyar külügyminiszter szerint annyira súlyos már a helyzet Ukrajnában, hogy azonnal békét kell kötni.