Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Megérkeztek a friss számok, egyre aggasztóbb a tanárhiány

Az adatok alapján a legnagyobb hiány a készségtárgyakat oktató tanárokból van, ez az iskolák 35%-át érinti.

...svg content...Fotó: Unsplash
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A tavalyi kompetenciamérésben részt vevő iskolák 77%-a jelzett hiányt valamilyen szakos pedagógusból – tudatta Tóth Endre, a Momentum országgyűlési képviselője a Facebookon, miután a párt birtokába jutottak azon adatok, melyek a 2023-as kompetenciamérésre vonatkoznak, s az intézményvezetők küldték be az Oktatási Hivatalnak. Hozzáfűzte: az intézmények közel egyharmadában négy vagy négynél több különböző szakos pedagógus hiányzik.

Az adatok alapján a legnagyobb hiány a készségtárgyakat (testnevelés, rajz, ének) oktató tanárokból van, ez az iskolák 35%-át érinti, jelentős a hiány természettudományos tárgyakat (32%), a matematikát (30%) és az informatikát (30%) oktató pedagógusokból is. Továbbá sok iskolában hiányoznak tanítók is (29%), az iskolák egynegyedében nincs elég idegennyelv tanár és gyógypedagógus sem. Míg a legkevesebb hiányzó a humán tárgyak (magyar, történelem) esetében van. Soron kívül Küszöbön az új gázszerződés Törökországgal – Szijjártó Isztambulban tárgyal

Ezen a szakterületen az iskolák 12%-ában nincs elég pedagógus – részletezte a Népszava az adatokra hivatkozva. A kompetenciamérésben részt vevő intézményekben összesen 6043 betöltetlen pedagógus-álláshelyet jeleztek 2022-ben az intézményvezetők, ez a szám viszont nem egyenlő az országos pedagógushiánnyal, hiszen a kompetenciamérés nem fedi le az oktatás minden szegmensét (például az óvodákat, speciális iskolákat, csak alsó tagozatos kisiskolákat).

Azonban jól mutatja, hogy milyen nagyságrendben van jelen a szakemberhiány az oktatásban. Ahogy az is: országosan összesen 3851 olyan személy tanít a vizsgált iskolákban, akinek nincs pedagógus végzettsége vagy szakképzettsége az általa oktatott tárgyból. Az intézmények mindössze 3143 pályakezdő pedagógusról számoltak be, miközben az érintett iskolákban összesen 119 ezer pedagógus tanított – emelik ki.

De kitérnek arra is: a magyar iskolákban használt számítógépek több mint 60%-a 5 évesnél régebbi és mindössze 19%-a fiatalabb 3 évesnél. Tóth Endre hangsúlyozta: összesen 1164 olyan iskola van, ahol kizárólag 5 évesnél régebbi eszközökkel zajlik az oktatás, ami a kompetenciamérésben részt vevő iskolák több mint egyharmada. A súlyos tanárhiány már augusztusban, a szeptemberi iskolakezdés előtt is megmutatkozott.

Az akkori adatok szerint több mint 2000 pedagógust kerestek. Ugyanis az új tanév kezdete előtt egy hónappal jelentős számú pedagógus állásajánlat volt elérhető. A „tanár” keresőszóra 1354, a „pedagógus”-ra 927, a „tanító”-ra 520, míg a „pedagógiai asszisztens”-re 83 találatot adott a rendszer, ami összesen több mint 2800 betöltetlen pozíciót jelent az oktatási szektorban.