Ezen múlik, hogy Kiss László előtt marad-e más út a lemondáson kívül
Egy alkotmányjogász mondott részleteket ennek kapcsán.
Úgy néz ki, nincs olyan jogi kiskapu, amely lehetővé tenné, hogy a letartóztatásban lévő Kiss László a börtönből vezesse a III. kerületet, illetve onnan tegye le októberben a polgármesteri esküjét. Ez pedig azt jelenti, hogy nincs más út, csak a lemondás – írja a Magyar Nemzet. A politikus letartóztatását szeptember 16-ig rendelték el, s nagy esély mutatkozik arra, hogy a határidőt a bíróság meghosszabbítja. A szerteágazó ügy ugyanis a nyomozati szakaszánál tart, Kiss helyettese, Czeglédy Gergő alpolgármester pedig már több hónapja letartóztatásban van – emlékeztetnek a cikkben.
„Amennyiben a III. kerület új képviselő-testülete október 15-ig nem alakul meg, akkor adott esetben a grémiumot az alaptörvény-ellenes működés okán az Országgyűlés feloszlatja, s e határozattal a polgármesteri tisztség is törvény alapján megszűnik” – nyilatkozta a lapnak ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász. Kiss Lászlóék persze megpróbálkozhatnak különböző fogásokkal, amilyen például a letartóztatásban tett eskütétel, ám ennek jogszerűsége kétséges.
„Szakértők szerint kérdések merülnek fel az eskütétellel kapcsolatos személyes polgármesteri jelenlét kötelezettsége kapcsán, valamint arról, hogy letartóztatásban lévő megválasztott polgármester tehet-e írásban javaslatot az alpolgármesterek személyére, illetve ezt elfogadhatja-e a képviselő testület” – magyarázta az alkotmányjogász, hozzáfűzve: a szakmai döntés a kormányhivatal kompetenciája e körben. A szakember mindemellett arra is felhívta a figyelmet, hogy az eskütétel kapcsán a személyes, fizikai jelenlét követelménye a vonatkozó alkotmánybírósági határozatból is levezethető.
„Noha az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata alapján a polgármester akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő-testület alakuló ülését, a testület alaptörvény-ellenes működését eredményező helyzetet ez a helyettesítési jogkör nem tudja feloldani” – mutatott rá Ifj. Lomnici Zoltán, aki ezt követően kitért arra is, hogy a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerint a képviselő-testület – minősített többséggel hozott határozata alapján – közigazgatási pert is indíthat a polgármester ellen sorozatos törvénysértő tevékenysége, illetve mulasztása miatti jogi felelősségének megállapítása iránt, a polgármester tisztségének megszűnése érdekében.
Mint ismert, az óbudai korrupciós botrány márciusban pattant ki és azóta is folyamatosan újabb szálak kerülnek felszínre. A kerület DK-s polgármester augusztus 14-én vált az ügyhalmaz gyanúsítottjává. Ám Kiss László mindent tagad, abszurdnak tartja az ügyészség gyanúsítását. Az óbudai önkormányzat szerint politikai leszámolás zajlik a polgármesterük ellen, míg a DK azt állítja, politikai megrendelésre koncepciós eljárás zajlik Kiss László ellen. A párt továbbá hangsúlyozta: a polgármestert megilleti az ártatlanság vélelme, ami lehetővé teszi, hogy továbbra is betölthesse tisztségét. Az ellenzéki pártok azonban más véleményen vannak a kérdést illetően, ezt ebben a cikkben fejtettük ki.