Lázár János bekeményít: „Lezárul a zöld rendszámos luxusterepjárók kora”
Az Építési és Közlekedési Minisztérium egy friss közleményében jelentette be a változást.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium egy friss közleményében jelentette be, hogy a minisztérium megkezdte a zöld rendszámhoz kapcsolódó kedvezményrendszer átalakítását, melynek értelmében szeptembertől kezdődően kizárólag a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak majd zöld rendszámot.
A döntés nyomán szeptember 1-től tehát csak a tisztán elektromos és nulla emissziós gépjárművek kaphatnak majd zöld rendszámot, az 5P (külső töltésű) és az 5N (növelt hatótávolságú) környezetvédelmi osztályba sorolt járműveken pedig le kell majd cserélni, legkésőbb 2026. november 30-ig.
Mint ismert, a kormány döntése nyomán a plug-in hibrid járművek már 2016. január elejétől jelentős, a zéró emissziós, azaz tisztán elektromos és hidrogén meghajtású gépjárművekkel megegyező mértékű kedvezményekben részesültek, ám a minisztérium álláspontja szerint az elmúlt 8 évben vegyes tapasztalatokat szereztek ennek kapcsán.
A tárca közleménye szerint az Európai Számvevőszék az elmúlt években figyelemmel kísérte a közúton közlekedő külső töltésű, hibrid üzemű gépjárművek általános üzemeltetési gyakorlatát, illetve az ezzel összefüggő károsanyag-kibocsátást, s arra a következtetésre jutott, hogy a hálózatról tölthető hibridek valós vezetési feltételek melletti kibocsátása valójában háromszorosa-ötszöröse a laboratóriumban mért kibocsátásnak.
Mindemellett kiemelték, a tapasztalatok szerint az elmúlt években nagyobb számban terjedtek el azon járművek, melyek az átlagos benzin, vagy dízelüzemű autóknál nagyobb belső égésű motorral rendelkeznek, ugyanakkor egy elektromos meghajtással kiegészítve annak ellenére részesülhetnek a környezetkímélő, nulla kibocsátású autókkal megegyező mértékű kedvezményekben, hogy valójában jóval szennyezőbbek, mint az átlagos üzemanyagot használó járművek.