Fontos újítás lendíthet nagyot a magyar egészségügy helyzetén
A kormány júliustól teljeskörűen bevezeti az új betegút-menedzselő rendszert, amely lehetővé teszi a páciensek számára, hogy maguk jelölhessék ki az orvosi vizsgálatok időpontját.
A kormány egy új rendszert vezet be júliustól, amely lehetővé teszi a betegek számára, hogy maguk foglaljanak időpontot az orvosi vizsgálatokra. A változás célja, hogy csökkentse a szakrendelésekre való bejutás nehézségeit, amely a betegek kétharmadát érinti, és megkönnyítse az időpontfoglalást, amely a páciensek 49 százalékának okoz problémát.
Az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) főigazgató-helyettese, Szondi Zita elmondása szerint múlt október óta már 83 szakrendelőben üzemel az új betegút-menedzselő alkalmazás, amelyben eddig csak a háziorvosok és helyi szakorvosok foglalhattak időpontot pácienseiknek. Júliustól azonban fokozatosan további 101 intézményben válik elérhetővé a szolgáltatás, ahol immár a betegek is tudnak majd közvetlenül foglalni, írja a Népszava.
Szondi Zita elmondása szerint az alapellátásból évente körülbelül 9 millió esetben érkezik beutalóval beteg a szakrendelésekre, míg a többi 56 millió esetben más szakorvosok kérésére vagy beutaló nélkül fogadják a pácienseket. Az új rendszer célja, hogy gyorsabbá és hatékonyabbá tegye az ellátást, így a betegeknek nem kell majd hetekig várniuk az előjegyzési naptár megnyitására.
A rendszer lehetővé teszi az előjegyzések tervezését, az üres időpontok foglalását, valamint az ellátások E-térben való megjelenítését. A rendelésre érkezőket regisztrálja, sorszámot ad ki, figyeli a várakozási időket és a meg nem jelent betegek számát. Az újítás további előnye, hogy csökkenti az üresjáratokat azáltal, hogy SMS-ben emlékezteti a pácienseket időpontjukra, illetve az ellátás utólagos értékelését is lehetővé teszi.
A cél, hogy minden szakrendelő tegye közzé szabad időpontjait, és minél hamarabb elindulhassanak a közvetlen lakossági foglalások. A kormány az újonnan bevezetett Egészségablak alkalmazás használatát javasolja a lakosságnak e célra, amelyet már közel 3 millióan letöltöttek. Akinek ez nem opció, e-mailben vagy telefonon, egy újonnan felállított központi call-centeren keresztül is kérhet időpontot.