Győrfi Pál az új ügyeleti rendszerről: minden vármegyében zavartalanul üzemel
Országszerte már több mint 350 ezer beteget láttak el az új rendszerben magas színvonalon.
Február 1-jétől Budapest kivételével már minden megyében megkezdte működését az új ügyeleti rendszer, amelynek kapcsán Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője is elmondott néhány dolgot. Elmagyarázta, azért a mentőszolgálatot bízták meg az új ügyeleti rendszer koordinálásával, mert nemcsak országos hálózattal, hanem elegendő tapasztalattal és tudással is rendelkeznek (Magyarországon több helyen évtizedeken át működtették és több mint száz helyen irányították az orvosi ügyeleteket is). „Azt láttuk, hogy az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb káosz alakult ki ezen a területen és jellegzetes betegpanasz volt, hogy az ügyeleten éppen nincs orvos, aki ellássa a beteget” – fogalmazott.
Majd azzal folytatta: „Ha végül meg is vizsgálta valaki a beteget, az ellátás, amit kapott, nem mindig volt megfelelő színvonalú és dokumentált. Az önkormányzatok pedig arra panaszkodtak, hogy egyre nagyobb problémákat okoz az ügyelet működési költségeinek előteremtése”. Ezáltal egy olyan egységes és minőségbiztosított rendszer kialakítására volt szükség, amely össze van kapcsolva a mentési rendszerrel és akár még a kórházak sürgősségi osztályaival is. Azóta egy év telt el és országszerte már több mint 350 ezer beteget láttak el az új rendszerben magas színvonalon – írja a Magyar Nemzet. Ezt követően az OMSZ szóvivője arra tért ki:
„Az új alapellátási ügyeleti rendszernek talán az egyik legfontosabb eleme, hogy délután 4-től 10-ig (hétvégén 8-14 ig) háziorvosi ügyelet működik, amit döntően a terület háziorvosai biztosítanak. Este tíz után viszont már nem számítunk a háziorvosok kötelező szerepvállalására, átvesszük tőlük ezt a terhet, és onnantól kezdve a mentőszolgálat szervezi a sürgősségi ügyeletet este 10-től reggel 8 óráig, hétvégén 14-től reggel 8-ig”. Hozzáfűzte, hogy az eddigi tapasztalatok, szükségletek alapján alakították mindezt így, egyúttal kiemelte, amint sikerül Budapesten is bevezetni az új ügyeleti rendszert, elmondható lesz, hogy az egész országban ez az egységes rendszer működik.
Annak egyik előnye, hogy mindenhol az 1830-as telefonszámon lehet elérni az ügyeletet, amely azonos szakmai protokollok mentén látja el a betegeket országszerte. Győrfi Pál ugyanakkor elmondta, hogy az új ügyeleti rendszert ugyan a mentőszolgálat szervezte meg, de nem a mentés rovására, hanem pluszemberekkel, pluszautókkal, egy teljesen új infrastruktúrával és erre biztosított állami forrásból. A pénzből műszereket, eszközöket szereztek be és vásároltak 190 vadonatúj ügyeleti kocsit, amelyek a mentőszolgálat arculati elemeivel vannak felszerelve, és megkülönböztető jelzés is van rajtuk. Míg a háziorvosok egy részének tiltakozásával, kételyeivel kapcsolatban megjegyezte: azok megalapozatlannak bizonyultak.
Ugyanis az átlagos munkaterhelés bőven alatta van annak, amit az orvosok a saját rendelésükön tapasztalnak, tehát a betegforgalom legtöbbször sokkal kisebb az ügyeletben, mint a rendelőkben, sokkal kevesebb esetben találkoznak érdekes módon súlyos esettel, mint a saját rendelőjükben. Végül pedig arra a híresztelésre is reagált, miszerint február 1-től Pest vármegyében mindössze három helyen látnak el gyereket. Itt leszögezte, éppen az ellenkezője igaz, mivel ebben az új ügyeleti rendszerben minden egyes telephelyen vegyes ügyelet van, tehát gyereket is megvizsgálnak és ellátnak valamennyi ügyeleti helyszínen. Illetve Pest vármegyében ezeken felül három helyen még külön gyermekügyeleti pontokat is létrehoztak. De korábban arról is beszámoltunk, hogy néhány napja az OMSZ szóvivője is elismerte, nem hibátlan az új ügyeleti rendszer, akadnak olykor problémák.