Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Kutatás: a hazai webáruházak masszív növekedést reméltek 2023-ban

A megkérdezett webáruházak 67 százaléka növekedésre számított, átlagosan 42 százalékos fejlődést vártak.

...svg content...Fotó: Unsplash/Igor Miske
Gazdaság
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A webáruházak évről évre növekednek, noha ha az elmúlt éveket tekintjük, egyértelműen a koronavírus-járvány idején ugrott meg igazán látványosan a hazai webáruházak forgalma. Az azóta eltelt időszakban pedig a webáruházak üzemeltetői jóval tudatosabbak lettek, sokan biztosítanak bankkártyás fizetési lehetőséget, illetve használnak marketing eszközöket vállalkozásaik népszerűsítésére.

A hazai webáruházak 67%-a számított forgalomnövekedésre a 2023-as évben – derül ki a Shoprenter legutóbbi, immár 16. alkalommal lefolytatott kutatásából. A 719 webáruház részvételével készült felmérés alapján az online áruházak esetén ez igazán biztató jövőképet vetít előre a szektorban. A felmérés szerint a magyarországi webáruházak piaca 2023-ban is fejlődést mutat. Az interneten legjobban értékesíthető top termékkörök idén a játék és ajándék, a barkács és kert, valamint az egészség-wellness és a lakberendezés. Ezen a négy területen működik a webáruházak több, mint fele. A megkérdezett webáruházak közel fele 10 millió forint feletti bruttó árbevételt realizált az utolsó lezárt üzleti évben, és 50%-uk több, mint 1000 rendelést teljesített. Soron kívül Gulyás Gergely Magyar Péterről: „Időben szóltam, hogy elmebeteg”

Fizetési módok, szállítási módok, marketing

A kutatásban résztvevő webáruházak 67%-a növekedésre számított 2023-ban. Átlagosan 42%-os fejlődést prognosztizáltak 2023-ra, azonban a középérték csak 10%. A legelterjedtebb fizetési mód továbbra is az utánvét, a banki átutalás és az online bankkártyás fizetési mód. Ez utóbbi helyzete évek óta stabilnak tekinthető, hisz a webáruházak 77%-a biztosítja ezt a fizetési módot is a vásárlóknak. Ugyanakkor az is elmondható, hogy a válaszadók nyitottak az új megoldások iránt is, amellyel javítható a vásárlói élmény a webáruházakban. A TOP 3 bevezetni tervezett fizetési megoldás a Google/Apple Pay, a mentett kártyás fizetés és az egyszeri fizetési funkciók.

Szállítási módok közül továbbra is a házhozszállítás vezet, szinte minden webáruház (95%) biztosítja ezt a szállítási módot. A többi szállítási mód közül kiemelkednek a fixpontos átvevőhelyek (csomagpontok és csomagautomaták), amelyeket a webáruházak közel 60-65%-a biztosít. A legnépszerűbb marketing eszköz továbbra is a közösségi oldalakon való részvétel, a webáruházak 83%-a használja. A megkérdezettek többsége elsősorban Facebook-on, Instagram-on és YouTube-on van jelen. A 3 leghatékonyabbnak tartott marketing eszköz azonban a keresőoptimalizálás (SEO, amit 71%-uk alkalmaz), a Facebook hirdetések (65% használja) és a Google Ads hirdetések (58% használ ilyen eszközt). A válaszadó webáruházak éves marketing költségvetése átlagosan 4,8 millió forint volt 2023-ban és 52% házon belül tartja marketing feladatait.

A kutatás kitért arra is, hogy a mindennapi működés során milyen nehézségekkel kell szembenézniük a webshopoknak. A válaszadók 42%-ának leginkább az új vásárlók szerzése okoz problémát, de 38% említi a vásárlási gyakoriság növelését és a marketing tevékenységek menedzselését (37%) nehézségként. És bár a webáruházak több mint fele az ügyfélélmény növelésével és az újravásárlás ösztönzésével válaszolna a felmerült kihívásokra, az eredményekből az is kiderül, hogy marketing tevékenységük részeként a webáruházak 40%-a nem is kezeli a kosárelhagyó látogatókat.

Az ügyfélélmény javítására a legjobb eszközöknek a még egyszerűbb vásárlási folyamatot, a személyre szabott termékajánlásokat, gyors-rugalmas szállítási opciókat és az új technológiákat (pl. AI) tekintik a webáruházak. Az előbb felsoroltak és a kosárelhagyók kezelése mellett a termékelőfizetés lehetősége is megoldást nyújthat mind az ügyfélélmény növelésére, mind pedig a visszatérő vásárlás ösztönzésére. A válaszadó webáruházak harmadának még nem jutott eszébe előfizetéses szolgáltatás (vagy visszatérő vásárlási folyamat) kialakítása, azonban nyitott rá, további 17% pedig már tervezi ilyen megoldás bevezetését.

Az idei Nagy Webáruház Felmérés egyik nagy tanulsága, hogy a webshoptulajdonosok látják ugyan a problémákat és a lehetséges megoldásokat, de inkább csak a már ismert megoldások felé nyitottak, nem kísérleteznek, nehezen hagyják el komfortzónájukat. Nehezen szánják rá magukat a plusz költésre és arra is, hogy a probléma megoldásához plusz energiákat is mozgósítsanak.