Londonban AI jelzi előre, ki hajlamos a bliccelésre
A brit tömegközlekedésben új fegyvert vetettek be a bliccelők ellen.
Az Infostart értesülései szerint noha Londonban szinte mindenhol megtalálhatók az elektromos kapuk, sokakat még ez sem akadályoz meg abban, hogy jegy nélkül vegyék igénybe a metrót. Ezt megelégelve lépett most a londoni tömegközlekedés, s bevezetik a mesterséges intelligenciával működő rendszert.
A külvárosi közlekedési csomóponton, Willesden Green állomáson már kipróbálták az algoritmust, mely képes azonosítani a kapukon fizetés nélküli áthaladásra hajlamos utasokat: a Transport for London (TfL), a londoni közlekedési cégeket összefogó vállalat közlése szerint rövidesen kiterjeszthetik a kísérletet, miután az AI-szoftvert sikeresen összekapcsolták az állomások kamerahálózatával.
Érdekesség, hogy London már így is az egyik legtöbb kamerával felszerelt város a világon, így aligha lehet elhaladni úgy egy kamera előtt, hogy az ne rögzítené mozgásunkat. Ugyanakkor ennek kapcsán gyakorta merül fel az aggodalom a személyiségi jogok védelme miatt, és a TfL is hasonló kérdéseket kapott új rendszere működése kapcsán.
A TfL a személyiségi jogok védelme kapcsán felmerült aggályok esetében azonban hangsúlyozta, nem konkrét személyeket azonosító, arcfelismerő rendszerként használják, hanem a mozgási sémák alapján azonosítják a potenciális bliccelőket. Siwan Hayward, a TfL biztonsági, rendészeti és végrehajtási igazgatója elárulta, az algoritmus képes volt felismerni „a kapu vonalában történt potyázási kísérleteket”.
Az adatokat összesítve pedig a TfL arra a következtetésre jutott, hogy az érvényes jegy nélkül utazók évi 130 millió font, átszámítva mintegy 57,6 milliárd forint veszteséget produkálnak a TfL-nek; vagyis az utazások közel 4 százalékáért nem fizetnek az utasok Londonban. Arról azonban egyelőre nem kívánt beszélni a TfL, hogy pontosan mit figyel meg új rendszere az átengedő kapuknál, és arról sem közölt pontos részleteket, hogy milyen adatokat gyűjt és elemez az algoritmus.