A BKK szerint durván drágul a tömegközlekedés, ha kivonul a MÁV és a Volán
Drágább és silányabb lesz a tömegközlekedés, ha az Építési és Közlekedési Minisztérium valóban kivezeti a MÁV és a Volán járatait Budapestről.
A Világgazdaság a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleményére hivatkozva arról ír, dupla bérletet, egyre drágább tömegközlekedést, a HÉV-pótlások elmaradását, az egyszerű jegy- és bérletvásárlás megszűnését, a digitális utastájékoztatás leépülését és a főváros, valamint az agglomeráció összeköttetését is magával hozhatja az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) terve. Szerdán derült ki, hogy az ÉKM-hez tartozó MÁV és a Volán nem hosszabbítja meg a fővárossal kötött szerződést, ami egységesíti a budapesti és az agglomeráció tömegközlekedést.
2023. december 31-től nem hosszabbítja meg a ÉKM azt a hibrid közlekedési szerződést, ami alapján többek között elfogadják a MÁV, a HÉV és a Volán járatain a BKK jegyeket és bérleteket. A szerződés a közös jegy- és bérletrendszer mellett egységes közlekedési hálózatot, összehangolt menetrendeket, átszálló pontokat, közös megállókat és végállomásokat, valamint egységes forgalomirányítást biztosított annak a több százezer embernek, akik napi szinten ingáztak Budapest és a környező települések között. Emellett a fővároson belül is sokan használták a MÁV, vagy a HÉV járatokat. A Ferihegy és a Nyugati pályaudvar közötti vasútvonal például jó alternatívát kínált a külső kerületben lakóknak a buszok és a metró helyett – teszik hozzá.
A cikkben azt is megjegyzik, a jelenleg működő hibrid rendszert még 2005-ben vezették be, azóta a Budapest-bérlettel igénybe vehetők voltak a MÁV és a Volán járatai a fővárosi szakaszon. A BKK szerint az ÉKM döntése a legnagyobb gondot azoknak jelenti, akik napi szinten jártak a HÉV-járatokkal, mint például Csepel teljes területe vagy Óbuda északi része, így a békásmegyeri lakótelep is. Ezeken a területeken évtizedekkel ezelőtt úgy alakították ki a nagy, több tízezer fő lakhatását biztosító lakótelepeket, hogy a városközpont a legkényelmesebben és leggyorsabban HÉV-vel érhető el.
Szintén jelentősen megnehezítené például a XVII. kerületben (Rákosmentén) élők közlekedését a változás, hiszen a főváros egyik legnépesebb, de a centrumtól legtávolabb eső területén az elmúlt években kifejezetten a gyors és kényelmes vasúti kapcsolatot ajánlották az ott élőknek – áll a közlekedési társaság közleményében, amelyben arra is kitértek: az agglomerációban élők számára is csapás lesz a döntés. 2016 óta a környéki járatok, így a HÉV-ek és a hétköznapokban csak „kék Volánbuszoknak” hívott járatok nem fővárosi, hanem állami megrendelésre közlekednek, azonban a kedvező tapasztalatok miatt a forgalomfelügyeleti és utastájékoztatási feladatokat azóta a Budapesti Közlekedési Központ látja el.
Ennek köszönhetően jóval egyszerűbben megoldható egy-egy, agglomerációban közlekedő járat vonalán fellépő forgalmi zavar optimális megoldása. Az intézkedés hatására a környéki járatok például kikerülhetnének a FUTÁR-rendszerből, így az ügyfelek a jelenleg rendelkezésre álló felületeken nem tudnák percre pontosan megtervezni utazásukat, nem értesülnének arról, hogy mikor érkezik a jármű a megállóba – írta a BKK. Végül hozzátették, hogy az ÉKM változtatásának hatására a HÉV-vonalakon előforduló forgalmi zavarokat a jelenleginél sokkal hosszabb ideig tartana megoldani, hiszen például egy baleset esetén más, a Volánbusz által üzemeltett járatról kellene járműveket átvezényelni a szolgáltatóknak.