Ezekre érdemes figyelni, hogy az ajándék biztosan megérkezzen a karácsonyfa alá
Az adatok azt mutatják, a magyarok egyre szívesebben kérik automatába vagy csomagpontra a küldeményeket házhozszállítás helyett.
A hazai online vásárlók egyre szívesebben használják a csomagautomatákat, egy év alatt 60%-kal nőtt az itt elhelyezett csomagok darabszáma. Míg 2021-ben csak minden tizedik csomag érkezett automatába, és a rendelések 74%-át futár kézbesítette házhoz, illetve a feladott küldemények 12%-át szállították ki fix átvevő pontra, addig ezek az arányok 2022-re megváltoztak. A futárral történő házhozszállítás részesedése 72%-ra csökkent, csomagpontokra a küldemények 8%-a érkezett, míg automatákba a rendelések 16%-a került – írja a Pénzcentrum.
Csatlós Éva, a Packeta Hungary ügyvezető igazgatója szerint egy logisztikai szolgáltató csak akkor lehet sikeres, ha a futárral történő házhozszállítást, a csomagponton való személyes átvételt és az automatába történő kézbesítést egyaránt felkínálja a webshopoknak és a vásárlóknak. Ám abban is biztos, hogy a jövő mindenképpen az olyan automatizált, egyszerűbb és zöldebb logisztikai megoldásoké, mint a csomagautomata. Hozzátette, a csomagpontok és automaták hazai népszerűségét a cég saját nemzetközi adatai is alátámasztják. Ám Romániában és Lengyelországban még mindig a házhozszállítást preferálják jobban, dél-keleti szomszédunknál csak a csomagok 9%-a érkezik automatába vagy fix csomagátvevő pontra, a lengyeleknél pedig csak minden ötödik küldemény.
Csehországban és Magyarországon az online vásárlók sokkal inkább igénylik a rugalmas átvételi lehetőségeket a Packetától. A cseheknél a csomagok kétharmada fix pontra kerül, ezen túl a rendelések közel 20%-át automatába kérik, és csupán 8,5%-ot visznek ki házhoz. Magyarországon a csomagpontokra szállítják ki a csomagok 52,5%-át, és további 24% kerül Z-Box automatába, illetve mindössze a rendelések 26%-a ér célba házhozszállítással.
Csatlós Éva megjegyezte, a regionális adatokból is látszik, hogy a fogyasztók egyre szívesebben választják a rugalmas átvételi lehetőséget biztosító csomagpontokat vagy automatákat. Ezen lehetőségeket Magyarországon és Csehországban kedvelik a leginkább, de Lengyelországban és Romániában is dinamikusan növekszik az arányuk a házhozszállítással szemben. „Ez egyébként nem csak rugalmasabb és egyszerűbb átvételi lehetőséget jelent az online vásárlóknak, de egy sokkal zöldebb megoldást is. A futároknak így egyre kevesebbet kell házról házra járni, így jelentősen csökkenthető a szállításból adódó szén-dioxid kibocsátás, ráadásul az automatáink akár 100%-ban képesek napelemről üzemelni” – mondta.
A cég közleményében az áll, hasznos információkkal készülnek a karácsonyra, amely az online kereskedelem kiemelt időszaka. Mint írják, jobb, ha a vásárlók több dologra is odafigyelnek, például a webshopok oldalain azért érdemes az üzleti feltételeket, a szerződést ellenőrizni, hogy tisztában legyünk azzal, ki értékesíti és milyen szállítási határidőkkel a megrendelni kívánt termékeket. Így nem futhatunk bele abba a hibába, hogy esetleg nem érkezik meg az ajándék a karácsonyfa alá. Egyúttal kiemelik, bár most mindenki a legjobb ár-érték arányú ajánlatokat keresi, a túl alacsony árak gyanúra adnak okot, ilyen esetben érdemes utánvéttel megrendelni az adott terméket.