Józsefváros: ilyenek az első tapasztalatok a kerületi parkolás átalakításáról
A kerületi parkolásrendezés fő célja az volt, hogy csökkenjen a parkolóhely-keresés többletforgalma a közterületen, de más dolgokat is szem előtt tartottak.
A Portfolio beszámolója alapján a Józsefvárosi Önkormányzat 2020 őszén határozta el a kerületi parkolási rendszer újraszabályozását, ennek társadalmi véleményezése alapján született meg a kerület parkolási koncepciója. A dolog gyakorlati megvalósítása a covid-járvány és az abból származó rendeletalkotási korlátozások miatt csúszott, végül a 2022. szeptemberi képviselő-testületi ülésen született döntés, amely 2023. január 1-jén lépett életbe. A kerület most bemutatta az ezzel kapcsolatos első eredményeket.
Kiemelték, a kerületi parkolásrendezés fő célja az volt, hogy csökkenjen a parkolóhely-keresés többletforgalma a közterületen, egyúttal a közterületi parkolás „társadalmi költségének” legalább egy töredékét rendezhessék. Jelentősen csökkentették a második autók díjkedvezményét, a többedik autókra pedig egyáltalán nem adtak ki lakossági várakozási engedélyt. Ennek eredményeként:
- A kiadott lakossági várakozási engedélyek száma 20%-kal csökkent.
- A 2022.08.15-ig kiadott lakossági engedélyek száma: 11 348.
- A 2023.08.15-ig kiadott érvényben lévő lakossági engedélyek száma: 8923.
- A korábbi 95%-kal szemben ma már átlagosan 70-80% között van a parkolók foglaltsága nappal, és ez számos belvárosi utcában este is 90% alatt marad.
Meglévő parkolóhelyek Kiadott lakossági engedélyek száma
A zóna: 4 798 4 503
B zóna: 3 799 3 213
C zóna: 3 277 963
De arra is kitértek, hogy a parkolás szabályozása és a forgalomcsillapítási program együttes hatása képes katalizálni a többletgépjármű-forgalom felszámolását, a parkolóhelyeket kereső autókat. A kényelmesebb és biztonságosabb közterek támogatják a gyaloglást, az aktív mobilitást. A lakossági várakozási engedélyek bevételét a kerület a közösségi közlekedés támogatására, a biztonságosabb közlekedésre fordítja.
A beszámolót végül azzal zárták: a kerület vezetősége szerint csak ilyen és ehhez hasonló, összetett erőfeszítésekkel érhetik el a Klímastratégiában 2030-ra kitűzött, közlekedési eredetű szén-dioxid-kibocsátás csökkenését, a levegőminőség javulását, és a szállópor-koncentráció alacsony szinten tartását.