Az elmúlt hónapokban több cukrászda is bezárt, de tömeges csődök még nincsenek
Az ágazatot a 2008-as válság, a pandémia és a jelenlegi infláció is megtépázta, amelynek következtében egyesek változtatásokat eszközöltek, míg mások kénytelenek voltak bezárni.
Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője szerint az elmúlt években egyre inkább megnőtt a magyar alapítású, kis, manufakturális alapokon működő társaságok száma, amelyek európai színvonalon magas minőséget képviselnek.
Már a 2008-as gazdasági válság is megviselte a hazai cukrászdákat és az iparágat, de 2010 után ismét szárnyra kaptak a kisvállalkozások: az elmúlt évtizedben 725 új cukrászdát jegyeztek be, ám most az energiaárak emelkedése és az infláció fokozódása is megviseli őket.
A legtöbb vállalkozás igyekszik tartani a korábbi árakat és a megszokott minőséget, de a túlélés érdekében sokaknak a mennyiségek csökkentése és az árak emelése mellett kellett dönteniük. Mások kénytelenek voltak bezárni, ám tömeges csődök még nincsenek – írta az Infostart.
Az elemző szerint a külföldön legnépszerűbb magyar cukrászipari termékek között van a csokoládé, hiszen 2021-ben 243 millió dollár értékben exportáltunk. Jégkrémből 157 millió dollárnyit, cukorkából pedig 95,6 millió dollár értékben szállítottunk európai, illetve más országokba, de az elsődleges piac ebben a szektorban az EU és a többi európai ország.
A Napi.hu szerint a gazdasági helyzetre hivatkozva húzta le a rolót 2022 novemberében a budapesti Hauer Cukrászda és Kávéház, amelyet 1890-ben alapítottak, s azóta számos nehézségen, tulajdonosváltáson és változáson átesett. Most viszont kiderült, hogy idén ősszel egy 2 ezer nm-es konditerem nyílik a helyén.