Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
355,71 Ft
Euró
386,98 Ft
Font
451,92 Ft
Bitcoin
67,162 $

A járműbalesetek mintegy 20 százalékát a fáradtság okozza

Mégsem történt előrelépés az utóbbi két évtizedben azt illetően, hogy csökkenjen ez a szám, így a szakemberek arra voltak kíváncsiak, lehet-e ezen változtatni.

...svg content...Fotó: Unsplash
Külföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

A Nature and Science of Sleep tudományos szaklapban megjelent tanulmány szerint az elmúlt 20 évben jelentősen csökkent az alkohol okozta balesetek száma, ám ugyanebben az időszakban alig történt előrelépés a fáradtság okozta balesetek számának csökkentésében.

Holott tény, hogy a járműbalesetek mintegy 20 százalékát a fáradtság okozza, ezért a szakemberek arra voltak kíváncsiak, hogy lehet-e ezen változtatni, illetve van-e olyan pont, amelynél egy járművezető fáradtság miatt „alkalmatlannak” tekinthető a vezetésre? Soron kívül A Budapesten fogva tartott olasz antifasiszta nő szerint igazságtalanság áldozatává vált

Ehhez a laboratóriumi és terepvizsgálatokból származó tudományos bizonyítékokat értékelték ki, amelyek azt vizsgálták, hogy mennyi alvásra van szükségünk ahhoz, hogy biztonságosan vezethessünk – írta az Origo.

A Science Alert szerint összesen 61 egyedi tanulmány eredményeinek összegzése után arra a megállapításra jutottak, hogy ha a megelőző 24 órában négy-öt óránál kevesebbet aludtunk, az körülbelül a kétszeresére növeli egy közúti baleset kockázatát.

Ez akkora baleseti kockázat, mint amikor a járművezetők véralkohol-koncentrációja 0,05 százalék, más tanulmányok pedig arra következtettek, hogy ha a sofőr az előző éjszaka nem aludt semmit vagy csak maximum négy órát, akkor akár 15-ször nagyobb eséllyel is balesetet szenvedhet.

Nem lenne egyszerű szabályozni

Ezáltal ésszerű lenne megfontolni, hogy legalább négy-öt óra alvást előírjanak a járművezetőknek, mielőtt kocsiba ülnek, sajnos azonban ezt nem mindenki tudná megvalósítani, például a friss szülők, a váltott műszakban dolgozók vagy az alvászavarban szenvedők.

Egyúttal az is gondot okozna ilyen esetben, hogy jelenleg nincs mód a fáradtság kiértékelésére, tehát egyelőre nem létezik szonda vagy vérvizsgálat, amely fel tudná mérni, mennyit aludtunk vagy mennyire vagyunk kimerültek vezetés előtt.

A szakemberek úgy vélik, hogy a fáradtsághoz köthető szabályozásnak emiatt valószínűleg baleset esetén kellene megtörténnie (olyan kérdéseket feltéve, mint pl. a sofőr fáradtság miatt volt-e befolyásolt, és ezért felelősségre vonható-e jogilag?).

Hajdú Péter szerint Magyar Péter csak köszönettel tartozik Orbán Viktoréknak

Hajdú Péter hosszasan reagált Magyar Péternek egy bejegyzésben, és azt mondta, többek között Orbán Viktornak, Mészáros Lőrincnek és Rogán Antallnak is köszönettel tartozik.