Szaddám megalomániájának szomorú mementói az Irakban veszteglő szuperjachtok
A diktatúra „öröksége” évtizedek óta emlékezteti az irakiakat Szaddám Huszein rémségeire és pazarlására.
Bászra partjainak közelében mintha egy ponton megfagyott volna az idő. Egy oldalára borult szuperjacht, az Al-Mansur húsz éve még Szaddám Huszein egyik büszkesége volt, mostanra azonban már csak rozsdás mementó, ami a 2003-as történések során semmisült meg.
A 121 méteres Al-Mansur (magyarul Győztes) jövője továbbra is kérdéses, hiszen a Tigris és Eufrátesz torkolatának közelében heverő óriásjacht darabokra bontása és elvontatása óriási összeget emésztene fel – emlékeztetett videójában az AFP hírügynökség.
A másik „elnöki jacht” szerencsésebb volt. A Basrah Breeze nevet viselő hajó még ma is épségben van, sőt, a turisták számára is látogatható – legalábbis részben. A luxus napjainkban kézzelfogható, a beltér fényűző, a 13 szoba – melynek kilincsei és fürdőinek csaptelepei is aranyból készültek – szintén.
Összesen három rendezvényterem állt rendelkezésre a csaknem 30 férőhelyes hajón, melyen 35 fős személyzet várta az illusztris látogatókat, akik akár helikopterrel is leszállhattak a fedélzeten.
Medence, rakéták, és titkos tengeralattjáró
A szuperjacht fedélzetén úszómedence fogadta Szaddámot és automata rakétavetők védték az egykori diktátort. A 80-as évek elején épült, mintegy 82 méter hosszúságú vízijármű akkori árakon számolva 25 millió dollárjába került az irakiaknak.
Szemléltetve az eszméletlen pazarlást, Irak GDP-je a 90-es évek elején, az Öbölháború miatt kialakult gazdasági mélypont ideje alatt mindössze 400 millió dollár körül mozgott, az ország népe nélkülözött, éhezett, nyomorban tengődött.
A Basrah Breeze legénysége azonban mindenre fel volt készítve, szükség esetén egy titkos folyosón menekítették volna ki a diktátort, ahol egy kisebb tengeralattjáró biztosította volna a kiutat a szorult helyzetből. Erre azonban sosem került sor, hovatovább Szaddám egyszer sem hajózott ki vele nyílt vizekre.
A hajó sorsa nem kevésbé érdekes, a 80-as években Szaúd-Arábiában és Jordániában is kikötött, majd a kétezres évek derekán Nizzában állt két évig, végül egy jogi huzavona következtében visszakerült Bászrába, miután Irak követelést nyújtott be egy cég ellen, amely 35 millió dollárért értékesítette volna a luxusjachtot. A Basrah Breeze végül visszakerült jogos tulajdonosához, 2009 óta Bászrában rostokol.