KSH: egyre több az öreg autó Magyarországon
A fordulathoz egészen biztosan szükség lenne a magyarok életszínvonalának emelkedésére, de a jelenlegi inflációs környezetben ez nem valószínű.
A KSH adatai alapján lendületesen nő a hazánkban forgalomba helyezett személyautók állománya, de emellett az átlagéletkoruk is: ez utóbbi 2008 óta töretlenül emelkedik és 2022 végére elérte a 15,4 évet, holott a válság előtt alig volt idősebb 10 évnél egy átlagos magyarországi személyautó.
A fordulathoz egészen biztosan szükség lenne a magyarok életszínvonalának emelkedésére, de a jelenlegi inflációs környezetben ez nem valószínű, illetve az sem segít, hogy a rendkívül gyenge forint miatt nagyot drágultak az új autók és importból sem könnyű fiatal kocsihoz jutni.
Emellett az is kiderült, hogy a tavalyi év végén 4 millió 94 ezer személyautó volt forgalomban Magyarországon, ami óriási szám, tekintettel arra, hogy bő 8 év alatt egymillióval lett magasabb, illetve 20 évvel ezelőtt még csak 2,6 millió kocsi futott itthon.
A top 3-ba az Opel, a Suzuki és a VW került be
Mindemellett nyilvánvalóvá vált, hogy a legtöbb autó Opel emblémát hord itthon (minden 8.), az életkora viszont erősen emelkedik, hiszen egy átlagos Opel már 17 éves, második helyre pedig a Suzuki került (a személyautók 10,3%-a ilyen márkájú), ami szintén idősebb, mint a magyar átlag: 16,2 éves.
Harmadik lett a VW (9,8%), negyedik a Ford (8,2%), ötödik a Toyota (6,2%), hatodik a Skoda (5,5%), hetedik a Renault (5,3%), s nyolcadik a Peugeot (3,4%), de mások is felkerültek a listára – számolt be a Portfolio.
Az Audik állománya 35,8%-kal nőtt 5 év alatt, ma pedig több mint 135 ezer fut belőlük itthon, átlagéletkoruk 16,2 év. A BMW-kből 37%-kal lett több ugyanennyi idő alatt, ez 145 ezer autót jelent, az átlagéletkor pedig 14,4 év.
A benzines autók majdnem kétharmados többségben vannak
A Mercedesekből sok került ki a magyar utakra az elmúlt öt évben: 42%-kal több fut belőlük, állományuk 142 ezer, átlagéletkoruk 15 év, míg Kiás jelenleg több mint 94 ezer van itthon, 5 év alatt pedig 139%-kal lett több belőlük, átlagéletkoruk 8,6 év.
A Hyundaiok száma az elmúlt 5 évben 122%-kal nőtt, s majdnem 80 ezer van belőlük itthon, átlagéletkoruk 10,1 év, emellett a Daciák darabszáma 110%-kal emelkedett (69 ezer darab) az elmúlt 5 évben, átlagéletkoruk mindössze 6,9 év.
A cikkből az is kiderül, hogy a benzines autók majdnem kétharmados többségben vannak, a dízelek pedig 30% felett állnak, s értelmezhető arányt még a hibridek képviselnek 3,8%-kal, de az elektromos autóké 1% alatti.