A Tesco vezére szerint nincs semmiféle extraprofit, az árstop pedig fenntarthatatlan
Pálinkás Zsolt, a Tesco-Global Zrt. vezérigazgatója kijelentette, noha valóban óriási a bevétel a kiskereskedelmi szférában, extraprofitról nem lehet beszélni, meglátása szerint pedig az árstop fenntarthatatlan.
A Portfolio készített terjedelmes interjút Pálinkás Zsolttal, a Tesco-Global Zrt. vezérigazgatójával, a portál pedig első körben a kormány által „extraprofit-adónak” nevezett különadó kapcsán érdeklődött, pontosabban arról, hogy a Tesco hogyan képes kigazdálkodni azt a 21 milliárd forintot, melyet a kormány döntése nyomán be kell fizetnie az államkasszába.
Pálinkás leszögezte, a Tesco mindig teljesíti kötelezettségeit, így ebben az esetben is így fog cselekedni, azonban rámutatott, a kiskereskedelmi szektorban aligha lehet beszélni extraprofitról, tekintettel a tényre, hogy a vásárlók által kifizetett összegből még ki kell fizetni az áfát, az adókat, hűteni és fűteni is kell az épületet, finanszírozni kell a logisztikát, majd ezek után lehet számolgatni a profitot.
Az árstop kapcsán elárulta, noha csak pár termékre vonatkozik a kormány által bevezetett árstop, az adott kategóriában több terméket is érint az intézkedés: a Tesco betartja a jogszabályban foglaltakat, de már látszik, hogy a fix árak hosszú távon piactorzító hatással bírnak, ugyanis például a húsok esetében nem csupán az árstopos húsok léteznek, ám a beszerzés folyamata és az árszerkezet is megborult az árstop miatt.
Kitért a rezsiköltségek drasztikus emelkedésére is, melynek kapcsán úgy fogalmazott, az élelmiszer csak egy részét teszi ki az inflációnak, a másik felét az energiaárak adják, amelyek az elmúlt két évben megháromszorozódtak, utóbbi pedig nem csupán a Tescót, de a beszállítókat is érinti, akik a pluszköltséget beépítik az árakba, ez pedig a kiskereskedelmi inflációt is generálja.
Arra kérdésre, hogy mindezek miatt nem tart-e a recessziótól, úgy válaszolt, egyelőre nem látni a jelenlegi inflációs folyamat végét, de egyáltalán nem optimista a jövő tekintetében. Az egyre gyakoribbá váló tendenciáról, miszerint az emberek már nem engedhetik meg maguknak a prémium termékeket, ezért inkább a sajátmárkás termékek felé orientálódnak, azt mondta, csak megerősíteni tudja, hiszen ők is azt tapasztalják, hogy manapság főként az olcsóbb termékek fogynak a polcokról.