Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

ÉLŐ

Clouds
Budapest 21
Dollár
355,77 Ft
Euró
386,99 Ft
Font
451,81 Ft
Bitcoin
66,154 $

Elbocsátottak egy kapitányt, miután kiderült, hogy ő és a másodpilóta is elaludt egy New Yorkból Rómába tartó járaton

Egy olasz politikus rendkívül aggasztónak nevezte az esetet, ugyanis repülés közben a kapitány és a másodpilóta is szunyókált egyet, miközben a gép a levegőben volt.

...svg content...Fotó: Twenty20
Európa

Borbély Fanni

Szerkesztő

Elbocsátották az olasz állami ITA légitársaság egyik kapitányát, miután kiderült, hogy állítólag elaludt repülés közben április 30-án, egy New Yorkból Rómába tartó járaton. A La Repubblica olasz napilap jelentése nyomán az Independent arról számolt be, hogy az AZ609-es járaton a kapitány és a másodpilóta is szundított egyet repülés közben.

Fontos megjegyezni, hogy a kapitányokat és a másodpilótákat természetesen nem kötelezik arra, hogy folyamatosan ébren legyenek, ám ha pihenni akarnak, úgy arról kötelesek jelenteni, hogy aztán „ellenőrzött pihenőt” tarthassanak. Részben így is történt az Egyesült Államokból Olaszországba tartó járaton is: a másodpilóta jelezte, hogy pihenne egyet, melyre meg is kapta az engedélyt, ám csak ő jelezte, a kapitány azonban ugyanúgy elérhetetlen volt több mint 10 percen át. Soron kívül Gigantikus légtisztító lehet az emberiség ütőkártyája a klímaváltozás elleni küzdelemben

A repülőgép robotpilótával közlekedett az idő alatt míg a másodpilóta pihent, a kapitány pedig elérhetetlen volt, ezért a légiforgalmi irányítás sem tudta megállapítani, hogy mi történhet a fedélzeten. Mivel a gép épp Franciaország felett repült, amikor a kapitány is elérhetetlenné vált, a kommunikációs zavar miatt terrorriasztást rendeltek el, a francia légiforgalmi irányítás pedig arról tájékoztatta olasz kollégáit, hogy a gépet valószínűleg eltérítették.

Az ellenőrzött pihenőre vonatkozó szabályok értelmében a egy hosszabb járaton vagy a kapitány, vagy a másodpilóta pihenhet előzetes bejelentés után, átlagban 10-40 percet. Miután a kapitány, vagy a másodpilóta megkapta az engedélyt a pihenésre, úgy arról tájékoztatni kell a repülő személyzetét is, tehát a légiutas-kísérőket.

A botrányról azonban egy meglepő dolog is kiderült: a repülési adatok szerint az érintett időszakban történt rádiócsend során a gép tartotta az irányt és a magasságot is, tehát gyakorlatilag nem veszélyeztették az utasokat a több mint 10 perces csoportos alvással.

Mindenesetre, az eset rávilágított arra, hogy sokkal komolyabban kell venni az előírásokat és azok betartását is, főként azért, mert ahogy láthatjuk, a francia légtérben történt incidens ahhoz vezetett, hogy a légiforgalmi irányításnak nem volt információja a helyzetről, így kénytelenek voltak azt feltételezni, hogy a gépet eltéríthették.