Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Szombattól lép életbe az új jogszabály, ezentúl nem trükközhetnek a boltok az akciókkal

Az új, uniós és magyar jogszabály május 28-án lép életbe, mely szigorítja a boltok akciózását.

...svg content...Fotó: Twenty20
Belföld

Takács Petra

Szerkesztő
TÉMÁK

A Tudatos Vásárlók Egyesülete számolt be arról, hogy május 28-án lép életbe a boltok akciózását szigorító új, uniós és magyar jogszabály, amely új korszakot nyithat a kiskereskedelemben: szigorúbban határozzák meg, mi számít korábbi árnak.

A fő szabály, hogy egy-egy akciós terméknél kötelező feltüntetni az úgynevezett korábbi árat, mindezt azért, hogy a vásárló tisztában egyen azzal, hogy „honnan” lett leárazva az adott termék. A korábbi ár lehet a megelőző, a bolti gyakorlatban jellemzően a korábbi időszakban érvényes, az adott időpontban már” „áthúzott” ár. Soron kívül Küszöbön az új gázszerződés Törökországgal – Szijjártó Isztambulban tárgyal

Mivel a korábbi ár is többféleképpen meghatározható, az új szabályok értelmében az akció meghirdetésekor, konkrétan az árcsökkentés bejelentésekor forintban ismertetni kell az eredeti (korábbi) árat, ez pedig nem lehet más, mint az akció indulása előtti harminc napos időszakban legalacsonyabb ár.

Így a kereskedő nem tudja megtenni, hogy az akció rajtja előtt megemeli az árat, majd lecsökkenti, ezzel megtévesztve a vásárlót. Ha a megelőző 30 napban a termékre csak egyetlen árat alkalmazott az üzlet, akkor ez az ár lesz a korábbi ár, amihez képest meg kell határozni az akció mértékét.

Előfordulhat, hogy az akciós terméknek nincs 30 napos múltja, ebben az esetben az akciózás előtti 15 napban érvényes legalacsonyabb árat kell feltüntetni. Az akciós sorozatokra is van megoldása az új szabályozásnak: azaz, ha egy kereskedő 10 százalékos árengedménnyel nyitja az akciót, majd egy újabb 10, majd még egy 10 százalékos akciót hirdet, akkor az első árcsökkentés előtti árat is meg kell mutatnia a vásárlóknak.

Fontos továbbá, hogy az új korszakban a boltosok hirdethetnek általános akciót, például sportcipőkre, konyhai eszközökre, például úgy, hogy „mostantól vagy az adott napon minden sportcipő vagy edény 30 százalékkal olcsóbb”. Bár az akció általánosan vonatkozik egy termékcsoportra, az érintett termékeknél külön-külön be kell mutatni a korábbi árat.