Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Hernádi Zsolt: tartalékokkal több hónapig bírná az ország olaj nélkül

Úgy véli, a szükséges előkészületeket már megtették, emellett több szállítmánnyal is betáraztak, így több hónapig is bírná az ország, ha nem jönne az olaj.

...svg content...Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója . MTI/Szigetváry Zsolt
Belföld
Author image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A Mol Nyrt. elnök-vezérigazgatója a Telexnek adott interjújában arról nyilatkozott, miszerint az üzemanyagmérlegeket látva úgy tűnik, a kelet-európai finomítók ugyanolyan problémákkal küzdenek, mint a Mol.

Szerinte az sem véletlen, hogy „olyan szankciókról hallani, amelyek csak Kelet-Közép-Európában lennének fájdalmasak”, majd kijelentette, a Mol-csoport finomítóinak zavartalan működéséhez az kell, hogy stabil minőségű és mennyiségű kőolajellátáshoz jussanak.

Ha azonban átfogó orosz kőolajembargó jönne, akkor újra kellene szervezni a kereskedelmi, logisztikai és technológiai folyamatokat is, ennek ellenére úgy véli, még ebben az esetben is tudnának működni, csak jóval kisebb mennyiséget legyártva, amely végül állandó gázolajhiányhoz vezetne.

Hozzátette, a megfelelő helyettesítő áruk finomítóba történő beszerzését és elszállítását is meg kell oldani, hangsúlyozva, hogy már 8 éve vizsgálják, mivel lehetne pótolni az orosz olajat, ennek során pedig rájöttek, milyen mix volna a legmegfelelőbb – számolt be az Index.

Kiemelte, hogy ennek megvalósítása évekbe telne, hiszen ha ezután tengeri útvonalon keresztül jönne az olaj, akkor heti két tankernek kellene érkeznie, valamint naponta 100 ezer tonna árunak a horvátországi Omisaljba, miközben 30-50 új hajóra is szükség lenne globálisan.

Megemlítette, hogy már 170 millió dollárt költöttek arra, hogy 30 százalék körül tudják finomítani a tenger felől érkező alternatív olajat, a 100 százalék eléréséhez pedig 3-4 év és kb. 550 millió dollár kellene, miközben ezek a beruházások sosem térülnének meg.

A Mol-vezér szerint ha úgy alakulna, hogy már másnap nem jönne olaj, akkor igyekeznének fokozni a tengeri jelenlétüket, illetve még több tengerről érkező cargót vennének, azonban az ehhez szükséges előkészületeket már megtették, több szállítmánnyal is betáraztak.

Arra is utalt, hogy rendkívüli esetben megnyitásra kerülnének a Mol vagy az ország stratégiai tartalékai, ezekkel pedig akár több hónapig is bírná az ország, de természetesen az a legjobb, ha ezt a lehetőséget elkerüljük.