Ellentmondásos MI-t fejleszt az Intel a diákok érzelmi állapotának felismerésére
Az Intel által kifejlesztett szoftveres megoldás célja, hogy a mesterséges intelligencia révén megkönnyítsék a tanulók oktatását.
A Class szoftvertermék részeként megalkotott platform célja, hogy segítse a pedagógusok oktatási technikáit azáltal, hogy lássák az egyes diákok mesterséges intelligenciával közvetített mentális állapotát és viselkedésmintáit.
Az Intel a jövőben szélesebb körben is kiterjesztené a technológiát, ám pszichológusok és mentálhigiénés szakemberek figyelmeztettek, a program súlyos etikai kérdéseket feszeget, ezért inkább jobbnak tartanák jegelni a fejlesztéseket.
Azért is gondolják aggályosnak a vívmányt, mert az MI-alapú funkció a diákok testbeszédének és arckifejezésének osztályozására használható, miközben videókonferencia-alkalmazáson keresztül digitális órákat tartanak, ez pedig sértheti a gyermekek személyi jogait, és befolyásolhatja jellemfejlődésüket.
A szoftver felhasználja a tanulók videózásait, amelyeket a kontextuális, valós idejű információkkal együtt betáplál a mesterséges intelligencia engine-jébe, amely lehetővé teszi a tanulók tananyaggal kapcsolatos megértésének kategorizálását.
Az Intel új technológiájának kifejlesztésében segédkező kutató, Sinem Aslan elmondta, hogy a fő céljuk a távoktatásban gyakori, egyszemélyes tanórák javítása volt, mégpedig azáltal, hogy a tanár valós időben reagálhasson egyes diákok lelkiállapotára.
Az Intel gépi tanulással foglalkozó kutatója, Nese Alyuz Civitci szerint a vállalat modellje neves pszichológusok meglátásai és szakértelme segítségével készült, akik 3D kamerával felszerelt laptopok segítségével elemezték a valós életben, tantermekben rögzített adatokat.
Bár jó szándékúnak tűnik az ötlet, a mesterséges intelligencia mögött álló alapvető tudományos feltevés, miszerint a testbeszéd és más külső jelek segítségével következtetni lehet egy személy mentális egészségére, morális szempontból finoman szólva is problémás.
Egyrészt kutatások rámutattak a címkézés veszélyeire, másrészt még nem értjük teljesen azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják az emberek viselkedését olyan szinten, hogy az kimutatható legyen műszerekkel, ebben az esetben MI-alapú eszközökkel.