Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Megoldást jelenthet Orbán Viktor javaslata az európai üzemanyag-válságra

Könnyítést hozhat a magyar miniszterelnök javaslata, abban az esetben, ha Európában megfogadják a tanácsait. 

...svg content...Fotó: Twenty20
Európa
Author image

Fazekas Kiara Barbara

Szerkesztő

Orbán Viktor miniszterelnök a múlt héten arról beszélt, hogy javaslatokat tesz az Európai Uniónak az üzemanyag-válság kérdésének megoldására, összesen hármat, amelyek közül az egyik az adalékolás felfüggesztése. 

A miniszterelnök szerint ez megoldást jelenthetne a problémára, ha egyelőre nem kellene bio adalékokat keverni a hagyományos üzemanyaghoz. A másik két javaslat az áram és a földgáz nagykereskedelmi árának együttmozgásának megszüntetése, illetve az uniós szén-dioxid-kvóta kereskedelmi rendszerének pihentetése.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára elmondta a Világgazdaságnak, hogy nem a magyarok az egyetlenek, akik hasonló intézkedésekben gondolkodnak, ugyanis Csehország már lépett az adalékolás idei csökkentésének érdekében. 

A VG információi szerint egy liter benzin vagy gázolaj árából 20-30 forint lehet a bioanyag, ennek kapcsán pedig Grád kifejtette, hogy abban az esetben, ha elfogadják a javaslatot, akkor ideiglenesen megoldást találhatnak a problémára, azonban a „biodízelgyártók mosolya nem maradna őszinte”. 

Véleménye szerint lehet arra számítani, hogy az uniós döntéshozók erre az évre hozzájárulnak az árak ilyen módon történő csökkentéséhet, valamint előfordulhat, hogy ebben a kérdésben szélesebb mozgásteret hagynak a tagállamoknak. 

A kérdéshez az is hozzátartozik, hogy a dízel esetében ugyanis olyan olajos magvakból (napraforgóból, repcéből) származó alapanyagra van szükség, ezek beszerzése pedig elsősorban Oroszországból és Ukrajnából érkezik. 

A bioetanolt kukoricából lehet előállítani, főként Közép-Európában, a Balkán egy részén, valamint Észak-Olaszországban és Dél-Franciaországban, azonban a másik probléma, amely ennek kapcsán felvetődik: a bioüzemanyag emiatt az élelemmel és a takarmánnyal fut versenyt. 

„Európában nem lehet ennyi repcét előállítani, az egyre gyakoribb szárazságok miatt jelentősen csökkent a vetésterület, Magyarországon pedig most sok helyen ki kellett tárcsázni a vetést, mert nem kelt ki“ – magyarázta Sándorfy András, a Marton Genetics ügyvezető igazgatója. 

Ez megmagyarázza azt a felvetést, hogy miért gondolkodnak úgy országok, hogy ebben az időszakban a megújulónak nevezett agrártermékeket nem kellene az üzemanyagokhoz felhasználni. 

Nagy Mártont idegesíti, amikor a reptér visszavásárlását kritizálják

Nagy Márton nagyon is elégedett a Liszt Ferenc Repülőtér visszavásárlásával, amit aranytartaléknak is tart.