Műanyag helyett ehető csomagolás kerülhet a snack uborkákra
Több cég is lehetőséget lát a fenntartható csomagolás kifejlesztésében, az eljárás azonban bonyolult folyamat, mert minden frisspiaci termék egyedi tulajdonságokkal bír.
A piackutatók eredményei alapján egyre több vásárló számára fontos szempont a fenntarthatóság, Franciaország és Spanyolország pedig hamarosan betiltja a legtöbb zöldség és gyümölcs műanyag csomagolását, így felmerült a kérdés, milyen csomagolással védhető a jövőben a boltok polcain sorakozó friss áru.
A Liquidseal és a legnagyobb uborkamag-nemesítő, a Rijk Zwaan már megoldást is talált a helyzetre, ehető bevonatot fejlesztett ki ugyanis a snack uborkákra. Európában a technológia még nem szabályos, csak virágok és nem ehető héjú gyümölcsök esetén alkalmazható, az Egyesült Államokban és több más piacon azonban már az ehető héjú kertészeti termékek esetén is használható az eljárás.
A láthatatlan csomagolás költségei hasonló a zsugorfóliázáshoz vagy a műanyag dobozok árához, és egy speciális szóróberendezéssel juttatható a termék héjára – számolt be a Fruitveb.
Nem csupán a Liquidseal lát lehetőséget az alternatív csomagolások fejlesztésében, 2020-ban az izraeli Sufresca start-up indított hasonló projektet, tavaly pedig be is mutatta láthatatlan, korlátozottan légáteresztő, ehető bevonatát, amelyet koktélparadicsomon, uborkán és mangón alkalmaztak. A cég szerint a termék eltarthatósága ilyen módon akár több héttel is meghosszabbítható.
Az eltarthatóság növelése foltos lépés az élelmiszerhulladék mennyiségének csökkentésében, a FAO becslései szerint a megtermelt élelmiszer egyharmada ugyanis kidobásra kerül. Az ehető bevonat kifejlesztése komplikált feladat, mivel a zöldségek és gyümölcsök héja mind más tulajdonságokkal bír, így az a bevonat, ami alkalmazható például egy paprikán, nem feltétlen működik egy őszibarack esetében.