Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Az influenszerekre és kereskedőkre is érvényesek az idén hatályba lépő hazai jogszabályok

Az influenszerekre és kereskedőkre is érvényesek az idén hatályba lépő hazai jogszabályok

Az influenszerekre és kereskedőkre is érvényesek az idén hatályba lépő hazai jogszabályok
Fotó: Twenty20

Az Európai Parlament által 2019-ben elfogadott Omnibusz Irányelvet átültető hazai jogszabályok idén lépnek hatályba, amelyek a kereskedőkre és a közösségi médiás véleményvezérekre is vonatkoznak.

Az Omnibusz Irányelv jelentősen erősítette a közösségi fogyasztóvédelmi szabályozást, s az erre vonatkozó hazai jogszabályok május 28-tól lesznek hatályosak, amelyek keretében módosul a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet, és a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény.

A cikk a videó után folytatódik

Ez utóbbi szabályozás a hagyományos áruk és szolgáltatások mellett kiterjed a digitális szolgáltatásokra és tartalmakra is, így például az online közvetítőkre, közösségi médiára, online piacokra és alkalmazásboltokra, keresőprogramokra, összehasonlító eszközökre, valamint a virtuális ágazatban működő különböző kereskedőkre is.

Ezáltal, az új szabályozás értelmében mindig fel kell tüntetni az online piacok esetében, hogy az a fél, akitől a fogyasztó vásárol, kereskedő-e vagy sem, illetve érdemes feltüntetni azt is, hogy ki az a konkrét eladó, akitől a terméket a fogyasztó megveszi, ezáltal leegyszerűsítve, hogy ki tartozik felelősséggel a termékkel kapcsolatos kereskedői kötelezettségekért.

Új szabálynak minősül az is, hogy az online kereskedőknek tájékoztatniuk kell a fogyasztókat arról, hogy ha keresést végeznek a honlapon, akkor a keresés eredményeként kihozott termékek rangsora hogyan körvonalazódott, tehát mik voltak a rangsorolás fő paraméterei (például ár, távolság, fogyasztói értékelések) és ezek hogyan befolyásolták a keresés eredményét – írta a Napi.hu.

Továbbá, a fogyasztói értékelések közzététele kapcsán a kereskedők csak akkor állíthatják, hogy a termék értékelését valódi, őszinte véleményt megfogalmazó vásárlók nyújtották be, akik ténylegesen használták és megvették a terméket. Ezt pedig a kereskedőknek előzetesen ellenőrizniük kell akár előzetes regisztrációval, a csalások kiszűrését segítő automatizmusok alkalmazásával vagy panaszkezelési rendszer kialakításával.

A bizottsági közlemény részletesen foglalkozik az adatalapú gyakorlatokkal is, amelyek tisztességtelen célja, hogy a fogyasztókra vonatkozólag összegyűjtött nagy mennyiségű adatokat kereskedelmi célokra használják fel, ezáltal akár meggyőző reklámokhoz vagy manipulatív gyakorlatokhoz vezethetnek.