Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Újrafelhasználható hiperszonikus utasszállító repülőgépet fejlesztettek ki ausztrál mérnökök

Újrafelhasználható hiperszonikus utasszállító repülőgépet fejlesztettek ki ausztrál mérnökök

Újrafelhasználható hiperszonikus utasszállító repülőgépet fejlesztettek ki ausztrál mérnökök
Hypersonix Launch Systems

A Hypersonix Launch Systems ausztrál cég nemcsak olcsóbbá és elérhetőbbé, hanem zöldebbé is szeretné tenni a műholdak pályára juttatását.

Olyan újrafelhasználható, zöld hidrogénnel működő indítórendszer fejlesztésébe kezdtek, amely szén-dioxid-kibocsátás és egyéb káros gázok emissziója nélkül juttathat pályára kis műholdakat, ezáltal a későbbiekben hiperszonikus utasszállító repülőgépeket is kilátásba helyezhetnek.

A cikk a videó után folytatódik

A Wirraway néven ismert háromfokozatú hordozórakéta-rendszer a Delta Velos Orbiterből és a Boomerang első fokozatú hordozórakétából áll, amelyek egyaránt újrafelhasználhatók lehetnek.

A Boomerang felgyorsítja a Delta Velos Orbiter-t a hangsebesség ötszörösére, mielőtt leválasztódna, és visszatérne a bázisra, mely ezután továbbhaladna, Mach 5-ről Mach 12-es sebességre gyorsulna, és a felső légkörbe jutna, ahonnan 50 kilogrammos műholdakat bocsátana ki, amelyeket aztán alacsony Föld körüli pályára (LEO) vagy Nap-szinkron pályára (SSO) juttatna. Az Orbiter ezt követően visszatérne a bázisra, és egy hagyományos repülőgéphez hasonlóan leszállna, hogy újratankolva újra repülhessen.

A Delta Velos Orbiter meghajtásáról négy Hypersonix Spartan hajtómű fog gondoskodni, amelyek a vállalat szerint 30 évnyi kutatás és több mint 6 ezer földi indítás, valamint 11 szuborbitális repülés eredménye a HiFiRe és HyShot programokon keresztül, melyek a Hypersonix munkatársai közül sokaknak közvetlen tapasztalatot is nyújtottak.

A Sydney-i Egyetemen újgenerációs additív gyártási technológiával előállított, 3D nyomtatott kerámia mátrixú kompozit (CMC) alkatrészekből készült Spartan hajtómű újrafelhasználható és nem tartalmaz mozgó alkatrészeket, ami növeli a megbízhatóságát. Emellett szén-dioxid-semleges meghajtást is biztosít, mivel napenergiával előállított hidrogénnel működik, és csak vízgőzt bocsát ki.

A csapat reményei szerint a Delta Velos Orbiter 2024 vége felé emelkedhet a levegőbe. A vállalat azonban kisebb szerkezetekkel kezdi majd a teszteléseket, hogy validálja a hordozórakéta-rendszer hatékonyságát, valamint a jármű sebességét, újrafelhasználhatóságát és hatótávolságát – ez utóbbit 500 kilométerben szeretnék rögzíteni.