Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Történelmi pillanat: a United Airlines utasszállítója 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal közlekedik

A légitársaság ezzel történelmet írt, ugyanis ez az első alkalom, hogy 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal repül egy utasszállító repülőgép.

...svg content...Fotó: Unsplash/Tim Gouw
Külföld
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

Az Interesting Engineering arról számolt be, hogy a United Airlines utasszállító repülőgépe 2021. december 2-án landolt a washingtoni Reagan National repülőtéren, mely önmagában nem túl nagy szám, most azonban történelmi pillanatnak számít: a gép mind a 984 kilométert 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal tette meg, így ez az első kereskedelmi repülő, mely elérte a mérföldkövet.

Az új, 100 százalékban fenntartható üzemanyag a SAF névre hallgat, mely megújuló biomasszából és általában hulladékként kidobott termékekből kerül előállításra. Az amerikai Energiaügyi Minisztérium hivatalos adatai szerint éves szinten egymilliárd tonna biomasszából akár 60 milliárd gallon SAF üzemanyagot is elő lehet majd állítani. Soron kívül A havazás megbénította a vasúti közlekedést – masszív késések és kimaradó járatok

Mindez hatalmas lépés az éghajlatváltozás elleni harcban és a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, hiszen az üzemanyag jóval kevesebb szenet tartalmaz, mint a hagyományos üzemanyagok, ráadásul úgy alkották meg, hogy olyan vegyületeket tartalmaz, melyek sokkal tisztábban égnek el.

Az üzemanyag megjelenése jelentős változásokat hozhat a légiközlekedésben, a United Airlines közleménye szerint ugyanis az amerikai légiközlekedési iparág aktuális szabályozása lehetővé teszi, hogy a repülőgépek legfeljebb 50 százalékban SAF-t használjanak a repülőgépeken.

Ezt tehát azt jelenti, hogy a légitársaságok kérhetnek engedélyt arra vonatkozóan, hogy az egyik hajtóműbe hagyományos, a másikba pedig SAF üzemanyagot tegyenek. Az első repülés egyértelműen bebizonyította, hogy működésben semmi különbség nincs az SAF és a hagyományos üzemanyagok között, azonban az a tény nem elhanyagolható, hogy az új üzemanyaggal a gépek akár 75 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki az út során.

Az új üzemanyag megjelenésének hallatára már több nagyobb vállalat is jelezte, hogy a jövőben ők is használni fogják, és szerződést is írtak a programban való részvételhez: többek között a Maersk, a Meta, a Microsoft, a Salesforce és a Visa. A legnagyobb szó pedig talán az, hogy a Boeing repülőgyártó is bejelentette, az évtized végére minden repülőgépük 100 százalékban SAF-t fog használni.