Kiderült, mennyi lehet a dugódíj Budapesten
A Levegő Munkacsoport szakemberei szerint 500 forintos dugódíj mellett érdemben lehetne csökkenteni a fővárosi közlekedés fennakadásait.
A fővárosban és környékén a légszennyezés évente több mint háromezer ember korai halálát és mintegy hárommillió megbetegedését okozza. A Budapest Fejlesztési Központ adatai szerint a dugó okozta kár évente 300 milliárd forint – magyarázta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke az InfoRádióban.
A szakember hozzátette, Stockholmban például api egy-két euró a behajtási díj, ami ugyan egy svéd állampolgárt „nem vág a földhöz”, mégis – ennek a hatására – 20 százalékkal csökkent a bejövő forgalom a svéd fővárosban.
Lukács úgy gondolja, 10-15 százalékos forgalomcsökkenés már óriási eredménynek számítana, ami hatására a dugók nagy része is megszűnne. A behajtási díj ellenőrzéséhez szükséges technikai rendszer már adott, 7000 kilométeren működik.
A Levegő Munkacsoport elnöke szerint az útdíj bevezetéséhez előbb–utóbb – várhatóan a választások után – meglesz a politikai akarat is. Lukács András hozzátette: a közösségi közlekedés elbírná a plusz 15-20 százalékos forgalmat, hiszen a pandémia miatt most egyébként is visszaesett a tömegközlekedéssel utazók száma, és legfeljebb egy–két vonalon kellene plusz járműveket beállítani.
A Levegő Munkacsoport petíciót is indított, arra szeretnék rábírni a Fővárosi Önkormányzatot, hogy készítsen a témában megvalósíthatósági tanulmányt.