Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Káosz övezi az elektromos rollereket Magyarországon

Egy közlekedési szakjogász szerint az e-rollereknek a kerékpárok között lenne a helyük, így a jogosítvány, a bukósisak és a felelősségbiztosítás nem tartozna a használati feltételeik közé, ám a járdán, gyalogosok között tolni kellene az eszközt.

...svg content...Fotó: Unsplash/Alexander Schimmeck
Belföld
Author image

Kornis Vivien

Szerkesztő

Egy magyar fiatal a közösségi oldalán osztotta meg esetét, melyből kiderül, hogy a rendőrség 100 ezer forintos pénzbírságot szabott ki ellene, miután a Deák téren elfogyasztott két cidert, és hazaindult egy elektromos rollerrel. Az egyenruhások azonban út közben megállították, megszondáztatták és elkérték a jogosítványát. A lány nem viselt bukósisakot, nem volt vezetői engedélye, és ittas állapotban volt, ez szolgáltatta a jogalapot a büntetésre.

A Hirado.hu arra következtetett, hogy a rendőrök segédmotor-kerékpárként értékelték az elektromos rollert, ugyanis a KRESZ-ben nincsen konkrét szabályozás erre a járműre. Ám ebben az esetben felmerül a rendszámtábla kérdése, és az, hogy annak felelőssége kire hárul. Soron kívül Küszöbön az új gázszerződés Törökországgal – Szijjártó Isztambulban tárgyal

Pintér Sándor belügyminiszter korábban bejelentette, hogy az elektromos rollerek segédmotor-kerékpárként kezelendők, és a hatóságok az erre vonatkozó jogszabályok alapján kötelesek eljárni a járművel kapcsolatban. A portál által megkérdezett közlekedési szakjogász elmondta, hogy a KRESZ nem határozza meg, hogy mely kategóriába sorolandó az elektromos roller, ezért eddig járműnek sem minősültek.

Herpy Miklós hozzátette, hogy az az 5/1991. KöHÉM (Közlekedési- és Hírközlési Minisztérium) rendelet és a 168/2013-as EU rendelet az irányadó, amely meghatározza, hogy milyen jármű minősül L1e típusú, segédmotoros kerékpárnak. A meghatározás szerint az L1e típusú járművek rendelkeznek üléssel, de ez az elektromos rollerekre nem igaz.

Az is kérdéses, hogy hol használhatóak ezek a közlekedési eszközök, hiszen ha járdán nem, akkor marad a bicikliút, hiszen az autók között kimondottan nagy veszélynek vannak kitéve az elektromos rollerek és használóik. A közlekedési szakjogász szerint némi káosz jellemzi a jelenlegi szabályozást – vagy annak hiányát – , hiszen indultak már szabálysértési eljárások az e-rollerek kapcsán, amelyek közül néhányat azzal zárták le, hogy nem lehet kategorizálni az eszközöket.

Herpy Miklós úgy gondojta, hogy a jogalkotóknak sürgősen szabályt kellene hoznia a rollerekkel és az elektromos rollerekkel kapcsolatban. A szakjogász hozzátette, hogy a rollereknek a dinamikájuk és teljesítményük alapján a kerékpárok között lenne a helye. Ha a kerékpárok kategóriájába kerülne, az bukósisak, a rendszám, a felelősségbiztosítás és a jogosítvány nem lenne a jármű használatának feltétele, de a járdán tolni kellene a járműt a gyalogosok között.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium nyilatkozata szerint a közúti járműnek nem minősülő motorikus eszközök tömeges megjelenése egy olyan új fejlemény, amelyhez kapcsolódóan a forgalomban való használat szabályait az Európai Unió számos tagállamban nemrég kezdték el kidolgozni. Az elektromos rollerekre az egyértelmű hazai szabályozás hatályba lépéséig a kerékpárokra és a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó rendeletek a mérvadók.

Németországban egyébként már 2019-ben törvény alkottak az elektromos rollerek használatával kapcsolatban, melynek értelmében rendszámmal és felelősségbiztosítással lehet csak használni azokat, mint ahogy az 50 köbcenti alatti robogókat. Ráadásul a 14 évnél fiatalabb gyermekek nem is közlekedhetnek e-rollerrel, de a 14 év felettieknél is ajánlott a bukósisak viselése.

Az elektromos rollerek sebességkorlátozást is kaptak Németországban: kerékpárúton vagy autóúton legfeljebb 20 km/órával haladhatnak. Ez alól van néhány kivétel, ahol a helyi hatóságok engedélyezték a járda használatát is, de ezeken a helyeken természetesen táblával jelzik a könnyítést.

Egyszerre 11 állítását cáfolta meg a kormány Magyar Péternek

Vitályos Eszter kormányszóvivő számos olyan állítást cáfolt meg, melyek Magyar Pétertől származnak, amiket hazugságoknak minősített.