Így néznek ki a magyarok médiafogyasztási szokásai
Továbbra is a televízióból tájékozódik a magyarok többsége – derül ki a Republikon Intézet elemzéséből.
A médiafogyasztási szokásokat illetően éles a különbség az ország egyes csoportjai között – foglalta össze a Republikon Intézet elemzését a Magyar Narancs. Az elemzést Bige László rendelte meg, a nagymintás, 5000 fős reprezentatív közvélemény-kutatást pedig a Závecz Research készítette.
A Republikon elemzésének eredményei szerint a magyar lakosság legnagyobb része továbbra is a televízióra támaszkodik a tájékozódás terén, önbevallás alapján pedig az RTL Klub hírműsorait fogyasztják legtöbben, a második legnépszerűbb a TV2.
A kutatás érdekes megállapítása, hogy a válaszadók csupán 56 százaléka olvas híreket az interneten, ami arra utalhat, hogy a társadalom jelentős részét még mindig nem éri el az internetes média.
A hírportálok közül önbevallás alapján az Origo, az Index és a 24.hu oldalakat fogyasztják a legtöbben, míg a 444.hu, a hvg.hu, a blikk.hu és a Telex valamivel alacspnyabb olvasottsággal rendelkezik, de az élmezőnyben szerepel.
A közösségi oldalak közül a Facebookot a válaszadók 48 százaléka látogatja minden nap, további 17 százaléka hetente többször, 28 százaléka pedig soha. Az Instagram jócskán lemarad a Facebooktól hazánkban, a válaszadók 59 százaléka egyáltalán nem használja a közösségi oldalt, és mindössze 32 százalék felelte, hogy hetente legalább egyszer látogatja azt.
A kutatás során vizsgálták azt is, hogy kik fogyasztják az egyes csatornák műsorait, és kiderült, hogy a köztévét leginkább a Fidesz-KDNP szavazói, a 60 év felettiek és a legfeljebb 8 általánost végzett válaszadók csoportjai nézik.
A TV2-re szintén igaz, hogy leginkább a Fidesz szavazói, az alacsony végzettségűek és az idősek fogyasztják, míg legkevésbé a diplomások, a fővárosban élők, valamint az ellenzéki és bizonytalan szavazók kapcsolnak a csatornára.
Az RTL hírműsorait szintén sok idős és alacsony végzettségű választja, ami az elemzés szerint arra utal, hogy ez a két csoport jelentősen több televíziót néz, mint egy átlagos magyar, és nagyobb eséllyel is tájékozódik innen. A diplomások és a bizonytalan szavazók körében az RTL Klub sem kiemelkedő népszerűségű.
A Republikon megállapította, hogy minél magasabb végzettséggel rendelkezik a válaszadó, annál kevésbé fogyaszt televíziót és támaszkodik a tévére a tájékozódáshoz, és minél idősebb a válaszadó, annál inkább a televízióból tájékozódik. A fiatalokról általánosságban elmondható, hogy nem a televízióból tájékozódnak.