A francia képviselők az éghajlati és környezeti intézkedések sorozatának legújabb részeként megszavazták a belföldi légitársaságok járatainak felfüggesztését azokon az útvonalakon, amelyek közvetlen vonattal kevesebb mint két és fél óra alatt megjárhatók.
A hétvégi heves vita után az Assemblée Nationale-ban a tiltást elfogadták, mely Emmanuel Macron elnök polgári éghajlat-változási egyezményének legfontosabb pontja.
Ez azt jelenti, hogy a rövid járatok nem indulnak majd a Párizstól délre fekvő Orly repülőtérről, többek között Nantes és Bordeaux irányába, bár a csatlakozások a francia fővárostól északra, a Charles de Gaulle/Roissy repülőtéren ugyanúgy folytatódnak majd.
A Macron által felállított klímaügyi bizottság eredetileg azt javasolta, hogy selejtezzék az összes olyan járatot, amelyet négy óránál rövidebb alternatív közvetlen vonatúttal is lehet helyettesíteni.
Ez az időintervallum két és fél órára csökkent, miután egyes régiók és az Air France-KLM is erőteljes kifogásokat fogalmazott meg, amelyet más légitársaságokhoz hasonlóan súlyosan sújtottak a helyi és nemzetközi koronavírus-járvány miatti utazási korlátozások.
Egy évvel ezelőtt a francia kormány 7 milliárd eurós kölcsönben állapodott meg az AF-KLM számára azzal a feltétellel, hogy bizonyos belföldi járatokat megszüntetnek, ám a rendelet az olcsó légitársaságokat is megakadályozza a tiltott belföldi útvonalak használatában.
Az Air France-KLM vezérigazgatója, Benjamin Smith elmondta, hogy a légitársaság elkötelezett amellett, hogy ez év végéig 40 százalékkal csökkenti a francia belföldi útvonalainak számát.
A közlekedési miniszter, Jean-Baptiste Djebbari a képviselőknek elmondta: „Két és fél órát választottunk, mert négy óra azzal a kockázattal jár, hogy elszigetelik a szárazfölddel nem rendelkező területeket, beleértve a nagyobb Közép-hegységet is, ami nem lenne megfelelő.”
A klímáról szóló törvényjavaslat részét képező intézkedést a pártok közötti ellenzék ellenére is elfogadták. Joël Aviragnet szocialista képviselő szerint az intézkedés „aránytalan emberi költségekkel jár”, és figyelmeztetett a munkahelyek elvesztésére a légitársaságban.
Más képviselők, köztük a Zöld pártból is panaszkodtak, hogy az éghajlatváltozási egyezmény ajánlásának leigázása értelmetlenné tette az intézkedést. Mathilde Panot baloldali politikus szerint az intézkedést „kimerítették”, míg kollégája, Danièle Obono szerint a négy órás küszöb megtartása lehetővé tette volna a „legtöbb üvegházhatású gázt kibocsátó” járatok leállítását.
Az UFC-Que Choisir francia fogyasztói szövetség felszólította a képviselőket, hogy tartsák be a négy órás ajánlást, és adjanak az új törvénynek „valamilyen konkrétumot … ugyanakkor biztosítékokra van szükség, hogy az SNCF (a francia nemzeti vasút) nem fogja megragadni a lehetőséget, hogy mesterségesen felnyomja a árakat vagy rontsa a vasúti szolgáltatás minőségét.”
„A koronavírus-járvány súlyosbítja a már meglévő környezeti és társadalmi válságokat. Ennek arra kell vezetnie bennünket, hogy újragondoljuk egészségügyi politikánkat, hogy szembenézhessünk a fertőző eredetű jövőbeni egészségügyi válságokkal” – fogalmazott a szövetség.
Hozzátették: a belföldi járatok betiltásának, amennyiben négy óránál rövidebb közvetlen vonat-alternatíva létezik, „valódi hatása” lesz a CO2-kibocsátás csökkentésére, és nem befolyásolja hátrányosan az utazási időket vagy az árakat.
„A repülőgép átlagosan 77-szer több CO2-t bocsát ki utasonként, mint ezeken az útvonalakon a vonat, annak ellenére, hogy a vonat olcsóbb, és az elveszett idő 40 percre korlátozódik” – mondták. A leállított útvonalak részleteit a hivatalos rendeletben teszik majd közzé. A járatok Párizsból Nizzába folytatódnak, amely táv vonattal körülbelül hat órát vesz igénybe, és Toulouse-ba is, mely négy órás vonatúttal megközelíthető.
Franciaország új törvényét más országok szorosan figyelemmel kísérik. Az osztrák koalíciós, konzervatív-zöld kormány tavaly júniusban 30 eurós adót vezetett be a 350 km-nél rövidebb járatokra szóló repülőjegyekre, és betiltotta azokat a belföldi járatokat, amelyek vonattal kevesebb, mint három óra alatt megjárhatók.
Eközben Hollandia 2013 júniusa óta próbálja betiltani a rövid belföldi járatokat. 2019-ben a holland képviselők megszavazták az amszterdami Schiphol repülőtér és a 150 kilométernyire lévő brüsszeli Zaventem repülőtér közötti járatok betiltását. A The Guardian azt írja, hogy a tilalmat az Európai Bizottság végül a szabad mozgás szabályainak megsértése miatt nem hajtotta végre.