Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság a közösségi háló monopóliumának tartja a Facebookot
Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) szerdán visszadobta a Facebook ajánlatát, amellyel elutasította a közösségi média óriásának szabályozó perét, mivel a vállalat továbbra is a kormány ellenőrzése előtt áll.
„A bíróságnak el kell utasítania a Facebook indítványát” – jelentette ki a bizottság szerda későn benyújtott dokumentumában, azzal érvelve, hogy „a Facebook monopóliumhatalommal rendelkezik az Egyesült Államokban a személyes közösségi hálózatok (PSN) szolgáltatásai felett, és monopóliumának fenntartásával megsérti a monopóliumellenes törvényeket egy nem érdemi verseny útján.”
A Facebook az elutasításra irányuló indítványában azzal érvelt márciusban, hogy az FTC pere jogilag hibás volt, mert nem sikerült meghatározni egy releváns piacot, ahol a vállalat állítólag monopóliummal rendelkezik. A Facebook szerint mivel szolgáltatásai ingyenesek, nem létezik PSN-piac a monopóliumellenes igények igazolása céljából.
A Facebook azt is közölte, hogy az ügynökség elhanyagolta annak hiteles állítását, hogy monopóliumhatalmat szerzett egy piac felett, és nem tett észszerű állításokat arról, hogy a társaság jogellenes, kizáró magatartást tanúsított. A Facebook szerint az FTC-nek sem volt felhatalmazása a már jóváhagyott akciók miatt: a Facebook 2014-ben megvásárolta a WhatsApp üzenetküldő szolgáltatást 19 milliárd dollárért, és az Instagram fotómegosztó webhelyét 2012-ben 1 milliárd dollárért.
Az FTC perében arra törekszik, hogy a Facebookot a WhatsApp és az Instagram leválasztására kényszerítse. A közösségi média óriása ellen több tucatnyi ügyvéd is pert indít, akik szerint állítólag sértik a monopóliumellenes törvényeket azáltal, hogy felvásárolták a versenytársakat, és megfosztották a fogyasztókat a magánéletüket jobban védő alternatíváktól.
Az az álláspont még mindig vitatott, hogy folytatható-e a monopóliumellenes ügy akkor, ha sem termék-, sem pedig szolgáltatási árakról nem beszélhetünk, ez pedig várhatóan meghiúsítja az ügyet a Facebook és a közösségi média óriások trösztellenes intézkedései ellen, beleértve a Google ellen folyamatban lévő eljárásokat is.
„Összességében … meglepő lenne, ha egy ilyen nagy jelentőségű ügyet megoldanának a korai felmondási indítványnál” – mondta a Temple University Beasley Jogi Iskolájának adjunktusa, Erika M. Douglas márciusban a Yahoo Finance-nak. Douglas korábban a Facebookon végzett ugyan munkálatokat, de soha nem volt a vállalat alkalmazottja.
Ingyenes vagy sem, az FTC azt állítja beadványában, hogy a bíróságok elítélték a monopolistákat a Facebook fellépéseihez hasonló versenyellenes gyakorlatokhoz folyamodva, és hogy egy releváns piac valóban létezik, mert az Egyesült Államokban a PSN-szolgáltatások nem „észszerűen cserélhetők” más szolgáltatásokkal.
„A Facebook domináns piaci pozícióját a PSN szolgáltatásaiban a belépés hatalmas akadályai védik” – mondta az FTC, kifejtve, hogy az új belépőknek kihívásokkal kell szembenézniük egy olyan PSN-szolgáltatás kiszorításával, amelyben a felhasználók barátai és családtagjai már részt vesznek, különösen a felhasználók váltási költségei miatt – feláldozva azt az időt és erőfeszítést, amelyet a szolgáltatásba fektettek és kapcsolataik ápolására fordítottak.
Eleanor Fox, az NYU Jogi Iskolájának professzora a Yahoo Finance-nek márciusban elmondta, hogy nem várja, hogy a bíróság egy előzetes szakaszban megkövetelje az FTC-től annak bizonyítását, hogy a fogyasztók felvásárlása miatt magasabb árakat fizettek, vagy kevesebbet használtak alternatív közösségi média platformokat.
„Nem hiszem, hogy muszáj, és nem hiszem, hogy a bíróság a per ezen a pontján felveti a kérdést, de itt rejlik az igazi jogi vita, és itt a jogtudósok is eltérő nézeteket vallhatnak, a konzervatívabb bírók pedig nagyobb terhet rónak a felperesekre – mondta Fox.
Douglas szerint a legérdekesebb kérdés az lesz, ha az ügy folytatódik, hogy a Facebooknak trösztellenes kötelezettsége lett volna-e a riválisokkal foglalkozni, vagy hozzáférést biztosítani a Facebook platformjához. Az FTC szerint 2011 és 2018 között a Facebook platformját csak azzal a feltétellel tette elérhetővé a fejlesztők számára, hogy alkalmazásaik nem versenyeznek a Facebookkal, és nem népszerűsítik versenytársait.