A globális chiphiány már minden ágazatot veszélyeztet
A fogyasztói árak egyre csak emelkednek, miközben a félvezetők hiánya lassítja a gyártást a Samsungtól egészen a Fordig.
A fogyasztók áremelkedéssel szembesülnek és a TV-készülékektől és mobiltelefonoktól kezdve az autókon át a játékkonzolokig, míg a gyártók korábban soha nem látott termékhiánnyal néznek szembe, mivel a félvezetők globális hiánya egyre komolyabb problémát okoz globálisan.
A chip, a világ minden elektronikus eszközében használatos „agy” hiánya tavaly óta folyamatosan növekszik, s bár kezdetben csak az ellátás átmeneti késése okozott problémát mivel a gyárak leálltak, amikor a koronavírus-járvány először bekövetkezett, mostanra egy globális hiánnyal állunk szemben.
Bár a termelés lassacskán visszatér a normális kerékvágásba, a világjárvány miatt tapasztalt változó szokások által vezérelt új kereslet növekedése azt jelenti, hogy mostanra válságponthoz érkeztünk.
Az elektromos járművekbe fektető autógyártók, a tévék és otthoni számítógépek értékesítésének fellendülése, valamint új játékkonzolok és 5G-képes mobiltelefonok piacra dobása mind a keresletet vezérli.
Még a hatalmas Apple, a világ egyik piacvezető vállalata, egyben a világ legnagyobb félvezető-vevője, aki évente 58 milliárd dollárt költ a chipre, a hiány miatt kénytelen volt két hónappal késleltetni a sokat emlegetett iPhone 12 megjelenését.
A Ford nemrég törölte a műszakokat két autógyárban, és elmondta, hogy a nyereséget idén 2,5 milliárd dollárnyi csapás érheti el a chiphiány miatt, miközben a Nissan alapjáraton működik a mexikói és az amerikai üzemekben, míg a General Motors szerint 2 milliárd dolláros hiányra számíthat.
A múlt hónapban a Sony, amely más konzolgyártókkal együtt az elmúlt évben készlethiánnyal küzdött, kijelentette, hogy a félvezető-ellátás problémája miatt valószínűleg nem éri el az új PS5 értékesítési céljait ebben az évben. A Microsoft Xboxa szerint az ellátási problémák előrejelzését legalább az év második feléig folytatják.
A félvezetői válság legmarkánsabb példáját azonban a Samsung jelentette, amely az Apple után a világ második legnagyobb chip-vevője, a vállalat pedig a hét elején közölte, hogy a hiány miatt el kell halasztania csúcskategóriás okostelefonjának piacra dobását, annak ellenére, hogy ő maga egyben a világ második legnagyobb chipgyártója is.
Neil Campling, a Mirabaud média- és technológiai elemzője úgy reagált a hírre, hihetetlen, hogy a Samsung 56 milliárd dollárnyi félvezetőt ad el másoknak, és ő maga 36 milliárd dollárnyit használ belőlük, majd megállapítja, hogy késleltetnie kell saját termékeinek piacra dobását.
A Samsung vezérigazgatója, Koh Dong-jin, aki a mobil üzleti osztályát is vezeti, egy jelentős problémát emelt ki, mondván, hogy „komoly egyensúlyhiány” van abban, hogy kik kapnak a korlátozott chipkészletekből.
Az autógyártók, akik tavaly csökkentették a chip-megrendeléseket, miközben a járművek eladásai visszaestek, a sor végén találták magukat, amikor a piac fellendülésével megpróbálták újrarendezni azt. Az egész globális autóipar körülbelül 37 milliárd dollár értékű chipet vásárol, a legnagyobb szereplők, mint például a Toyota és a Volkswagen pedig több mint 4 milliárd dollárt költenek, ezzel pedig fontos szereplők a félvezető-beszállítók számára.
Úgy tűnik, hogy a chiphiány még egy ideig megmarad, sőt akár két évig is eltarthat, amíg a komplex félvezető-gyártó üzemek működésbe nem lépnek, bár a gyártók alig egy év alatt másodszor is jelentősen emelték az árakat.