A járvány érzékelteti a hatását a közúti balesetek terén is
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint a tavalyi év során 460 ember vesztette életét a magyar közutakon, amely minden korábbinál alacsonyabb szám.
A KSH 2019-es adatai szerint 602 halálos áldozata volt a magyar közutaknak a különböző balesetek miatt, 2015-2019 között átlagosan ez a szám 625 volt – írja a Telex. A Közlekedesbiztonsag.kti.hu adatai szerint a 2020-as év ezekhez képest 26 százalékos csökkenést mutatott.
A sérülések terén is érzékelhető a csökkenés, 2015 és 2019 között a közúti balesetekben 22 076 ember sérült meg a kiszámított középérték terén, közülük 5559 súlyos sérült és 15 824 könnyűsérült volt átlagosan.
Ehhez képest a 2020-as évben „csak” 18 176 ember sérült meg a KSH adatai szerint, közülük 4655 súlyosan és 13 061 könnyen. Ez szintén számottevő csökkenés az előző öt év átlagához képest, 18 százalékkal kevesebb magyar sérült meg közúti balesetekben.
A Telex megjegyzi, hogy ilyen kevés halálos áldozat legutoljára az ötvenes években volt Magyarországon közúti balesetek következtében, de akkoriban még mindössze 136 ezer autó járta az utakat, és nem 4.5 millió, mint jelenleg.
A hírportál szerint azonban ez nem kizárólag a koronavírus-járványra vezethető vissza, ugyanis a balesetek száma jóval nagyobb mértékben csökkent, mint a forgalom. A leglátványosabb ilyen téren az éjszakai forgalom óriási zuhanása, így mint egy klasszikus balesettípus, a szórakozóhelyekről hazafele tartó autókkal való balesetezés, jóformán nullára csökkent.
A szakportálra hivatkozva úgy fogalmaznak, hogy a VÉDA kapukon áthaladó forgalom hat, míg az üzemanyag-értékesítés négy százalékkal csökkent tavaly – ehhez képest is jóval nagyobb a csökkenése a baleseteknek.
Halmosi Zsolt, a szakportál által megkérdezett vezérőrnagy úgy fogalmazott, ez egy hosszabb folyamatnak a része, itt nem csak a járvány játszott szerepet. Úgy véli, az emberek szabálykövetőbbek lettek a magyar közutakon.
A járványhelyzet miatti óvatosság mellett úgy látja, a 2018-ban elindított Pofátlan(TAN)ító akció is részese a folyamatnak, melynek értelmében a rendőrség nem hozza előre nyilvánosságra, hol fognak sebességet mérni, így az autósok óvatosabbak lettek ebből a szempontból.