Jogos tulajdonosához kerül a nácik által elkobzott Klimt-mestermű
Franciaország visszaadja jogos tulajdonosainak a nácik által elkobzott, az ország nemzeti gyűjteményében szereplő egyetlen Klimt-festményt.
Roselyne Bachelot, Franciaország kultúráért felelős minisztere hétfőn jelentette be, hogy visszaadják az ország nemzeti kollekciójának tulajdonában lévő egyetlen Gustav Klimt festményt a jogos tulajdonosnak. A kép eredetileg egy zsidó nő, Nora Stiasny tulajdonában állt, de a nácik a műalkotást 1938-ban elkobozták.
Bachelot szerint a Rózsabokrok a fák alatt (Rosebushes Under the Tress) elnevezésű mestermű visszaszolgáltatása Franciaország nehéz, de szükséges döntése és az igazságszolgáltatás beteljesítése.
A párizsi Musée d’Orsay kollekciójában szereplő festmény nem tartozik a fosztogatás során megszerzett műalkotások közé, amelyek a II. Világháború végével visszakerültek Németországból Franciaországba. Azok a műkincsek, melyek a kollekcióba tartoznak, nem részei teljes mértékben a francia nemzeti gyűjteménynek, és az 1980-ban megvásárolt Klimt-festmény jogilag az ország elidegeníthetetlen tulajdonának számít.
Ez azt jelenti, hogy a francia országgyűlésnek jóvá kell hagynia a műalkotás visszaszolgáltatását, erre a miniszter szerint hamarosan sor kerül – írja a New York Times. Alfred Noll, a Stiasny örökeseit képviselő ügyvéd elmondta, hogy a család elégedett és hálás a döntéssel kapcsolatban.
Stiasny 1989-ben született Bécsben, a festményt nagybátyja hagyta rá 1911-ben. Miután a nácik Ausztriát a Harmadik Birodalomhoz csatolták, arra kényszerítették a nőt, hogy gyakorlatilag semmiért cserébe adja el a festményt. Stiasny-t később 1942-be deportálták, ahol férjével és fiával együtt életét vesztette.
A mestermű 1960-ig egy náci szimpatizáns birtokában volt, aki 1938-ban vásárolta meg a festményt. Franciaország 1980-ban vette meg a képet egy galériától a Musée d’Orsay modern művészeti kollekciójába. Hétfőn a hatóságok kiemelték, hogy a festmény beszerzésekor nyomoztak az eredete után, de akkor nem állapítottak meg arra utaló bizonyítékot, hogy a kép kényszerítés alatt került eladásra.
A francia és osztrák kutatók és történészek csak az elmúlt néhány évben tudták lenyomozni a festmény útját az eredeti birtokostól a Musée d’Orsay kollekciójáig, ami a miniszter elmondása szerint különösen nehéz volt az elpusztított bizonyítékok miatt. Laurence des Cars, a párizsi múzeum igazgatója elmondta, hogy az osztrák nagykövet először 2018 júliusában tájékoztatta arról a francia hatóságokat, hogy a napvilágra került információk szerint náci kényszerítés alatt vesztette el a tulajdonos a festményt.