Átlagosan 60 ezer forintot terveznek költeni a magyarok karácsonyi ajándékokra
A magyar háztartások 2021-ben valamivel több, mint 60 ezer forintot kívánnak karácsonyi ajándékokra elkölteni.
Egy reprezentatív felmérés szerint a szóban forgó összeg 15,5 százalékos növekedést jelent a tavaly mért átlaghoz képest. Mindez azt jelenti, hogy a karácsonyi ajándékokra szánt kiadás az egy háztartásra vetített átlagos, nettó, havi jövedelem akár 17 százalékát is elérheti – írta az MTI.
A GKI Digital által kedden közzétett kutatás – amelyet az Árukereső.hu rendelt meg – összesen 1575 ember bevonásával készült: a kutatássorozat idestova hetedik éve vizsgálja a magyar lakosság karácsonyi bevásárlással kapcsolatos szokásait is terveit.
A válaszadók az idén egy ajándékra átlagosan 9017 forintot szánnak, ez mintegy 600 forinttal elmarad a tavalyi hasonló adattól. Ez ugyanakkor nem meglepő, hiszen a megkérdezettek idén karácsonykor több embert terveznek megajándékozni: míg 2019-hez képest 2020-ra átlagosan 8-ról 5-re csökkent a megajándékozottak tervezett száma, addig 2021-ben átlagosan 7 embernek terveznek karácsonyi ajándékot vásárolni.
A megkérdezettek 62 százaléka elsősorban párjának, férjének, feleségének tervez ajándékot venni, emellett a válaszadók 26 százaléka párja rokonságát, 20 százaléka pedig barátait tervezi megajándékozni. Az átlagosan több mint 60 ezer forintos keret közel 28 százalékát a gyerekek ajándékaira szánják a válaszadók.
A felmérés alapján úgy tűnik, hogy a koronavírus-járvány a tavalyi karácsonyi szezonban átrajzolta a slágertermékek körét: akkor a három legnépszerűbb ajándéktípus a ruházati cikk, a játék, valamint a szépségápolás és kozmetikum volt. Az idén azonban ismét a szórakoztató elektronikai termékekre van a legnagyobb az igény, ezt követik a ruházati cikkek és a játékok.
Tavaly a járványügyi korlátozások miatt az ajándékok beszerzése minden korábbi évnél erőteljesebben támaszkodott az online értékesítésre. Az online kiskereskedelem többek között az év végi rekordforgalmaknak köszönhetően tudott Magyarországon 45 százalékkal bővülni.
Noha a koronavírus-járvány negyedik hulláma elindult Magyarországon, a közlemény szerint az elmúlt hónapok fejleményei optimistábbá tetták a lakosságot. Ismét megteltek a vendéglátóhelyek, bevásárlóközpontok, és az idei ünnepi szezonban az ajándékvásárlásban nagyobb teret kaphat a hagyományos kereskedelem. Míg tavaly az ünnepi szezonban a válaszadók 86 százaléka tervezte az ajándékok beszerzését webáruházból, az idén ez az arány 77 százalékra csökkent, és a tavalyi 49 százalékról 57 százalékra nőtt azok aránya, akik bevásárlóközpontokban, plázákban szeretnének vásárolni.