21 milliárd euróból építhetik meg a Nagy Hadronütköztető utódját
A vadonatúj részecskegyorsító és ütköztető nagyságban és teljesítményben messze túlszárnyalhatja az elődjét.
A vadonatúj részecskegyorsító és ütköztető nagyságban és teljesítményben messze túlszárnyalhatja az elődjét.
A CERN igazgatótanácsa pénteken megszavazta, hogy készen állnak egy 100 kilométer körkerületű, a Nagy Hadronütköztetőnél (LHC) négyszer nagyobb és hatszor erősebb szerkezetet építeni – számolt be róla a Nature tudományos lap.
A Futurisztikus Cirkuláris Ütköztető (FCC) névre keresztelt gigantikus gépezettel a kutatók sokkal részletesebben tudják majd jóval nagyobb energia mellett vizsgálni a részecskéket. Többek között a rejtélyes Higgs-bozonon és a sötét anyagon is pontosabb kísérleteket végezhetnek el.
A CERN tanácsának ülésén a University College London professzora, Jon Butterworth elmondta,
Európa vezető részecskekutató szervezetének azonban nem lesz egyszerű dolga, mivel az FCC projekt kivitelezése a tervezéstől a megépítésig nagyjából 7 260 milliárd forintnak megfelelő euróba kerülhet. Az ütköztető megálmodói hozzátették, az EU támogatásán kívül főleg adományok begyűjtéséből szeretnék összegyűjteni az óriási pénzösszeget.
A hivatalos weboldalon közzétett „Európai stratégia a részecskefizikáról” című dokumentumban vázolta fel a CERN a terveit.
Elsősorban egy elektron-pozitron ütközőt kívánnak építeni hatalmas alagutakkal, amelyekben maximalizálni tudják a Higgs-bozonok létrejöttét, ezáltal mélyrehatóan tanulmányozhatják majd őket.
A 21. század végéhez közeledve a jelenleg üzemelő LHC-t felszámolhatják, a helyén pedig egy proton-proton ütköztetőt alakíthatnak ki. Ez a gép 100 teraelektronvolt energia elérésére lesz képes, ami a Nagy Hadronütköztető 16 teraelektronvoltjához képest lényeges előrelépés lehet.
Ha a pénzügyi hátteret sikerül a projekt számára megalapozni, akkor előreláthatólag egy évtizeden belül megkezdődhetnek az építési munkálatok, így leghamarabb 2040-re birtokba vehetik a fizikusok.
Az LHC-n jelenleg fontos fejlesztéseket és karbantartásokat hajtanak végre, a következő kísérleti fázis jövő év májusától 2024 év végéig tart majd. Az utolsó tesztszakaszt valószínűleg 2027 környékén kezdhetik.
Kapcsolódó hír: