Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Nehezebb lesz az érettségi felkészülés 2024-től, és a helyesírás is sokat fog számítani

A tanárok szerint több tárgyi tudásra lesz szükség, és az érettségi „magolósabb” lesz, háttérbe szorulnak ugyanis a modern kompetenciafejlesztés elvei.

...svg content...Fotó: el_savva / Twenty20
Belföld

Czinder Tímea

Szerkesztő

Az Ünnepi Könyvhét alkalmából Hajas Zsuzsa mesterpedagógus négy debreceni középiskolában tanító magyartanárral beszélgetett a magyar nyelv és irodalom oktatásáról, amely során a 2024-es érettségit érintő legfontosabb változások is szóba kerültek.

2024-től jelentősen átalakul a történelem- és magyarérettségi; a középszintű magyar írásbeli szempontjából a legnagyobb változás, hogy már nem lesz érvelés/gyakorlati szövegalkotás a feladatok között, a helyét pedig egy 20 pontos „irodalmi feladatlap” veszi át, amelyben a diák tényekre és adatokra vonatkozó ismereteiről számolhat be. Soron kívül Változékony idő vár ránk pénteken, havas esőre is van kilátás

Az összehasonlító műelemzés is eltűnik az esszéfeladatok közül, az érettségizők csak egy mű elemzését vagy egy témakifejtő esszé írását választhatják a vizsga során – olvasható a Telex cikkében.

A Magyartanárok Egyesülete 2021-ben visszalépésként értékelte a módosításokat, az egyesület elnöke, Arató László pedig arról beszélt, a számonkérés új módja a magolás felé terelheti a diákokat, az érettségi során ugyanis háttérbe szorul a modern kompetenciafejlesztés.

A debreceni tanárnők szerint a témakifejtő esszére lesz a legnehezebb felkészíteni a vizsgázókat, ehhez ugyanis négy év anyagára épülő komplex irodalomtudás szükséges; elmondásuk szerint még a több éve pályán lévő tanárok számára is kihívást jelentene a feladat, amelyre a szöveggyűjtemény gyakori használatával lehetséges felkészülni.

Úgy vélik ugyanakkor, ezt a feladatot inkább az erős gimnáziumok tanulói fogják választani, a diákok körében ugyanis korábban is az egyszerű műelemzés volt a kedveltebb feladat, az összehasonlító elemzést is kevesen választották.

Szabóné Balogh Anita, a Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Technikumának tanára szerint a hivatalos levél és más gyakorlati szövegműfaj megszűnése határozottan visszalépésnek számít, Hajas Zsuzsa pedig hozzátette, „míg egyetemre nem mindenki megy, hivatalos levelet mindenki írni fog”.

A helyesírási pontozásban is változás történik 2014-től; míg a korábbi érettségik során jutalompont jár a jó helyesírásért, a módosítás életbe lépése után már egy-egy helyesírási hiba pontlevonást eredményezhet, ami könnyedén leronthatja a százalékokat.

Nagyné Fórizs Lenke, a Hajdúböszörményben működő Berettyóújfalui SZC Veress Ferenc Szakképző Iskolájának pedagógusa szerint a változások miatt a differenciálásra és a gyakorlásra kellene törekedni, és beszélgetőtársai is hozzátették, hasznos lenne, ha dupla magyarórákat is tarthatnának, erre azonban gyakran nincs lehetőség; sokan a tanmenettel is lassan haladnak, és a plusz órákra sem jut idő.

Jelenleg a 9. és 10. osztályos középiskolásoknak heti 2-2 nyelvtan- és irodalomórájuk van, 11. osztálytól pedig változik a felosztás, és heti 3 irodalomóra mellé 1 nyelvtanóra marad.