Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egy generáció, akik inkább álomszerű nászútra költenek milliókat, mintsem lakásvásárlásra

Egy generáció, akik inkább álomszerű nászútra költenek milliókat, mintsem lakásvásárlásra

Egy generáció, akik inkább álomszerű nászútra költenek milliókat, mintsem lakásvásárlásra
Shutterstock/Illusztráció

Egy friss kutatás szerint a brit Z generáció tagjai inkább álomnászútra költenek milliókat, mintsem lakásvásárlásra spórolnának. A TUI felmérése alapján a fiatal párok számára a nászút sokszor fontosabb, mint a saját otthon megszerzése. Ez nemcsak a britekre lehet jellemező.

A lakásárak folyamatos emelkedése és a fiatalok nehéz helyzete miatt egyre több brit dönt úgy, hogy inkább élményekre költi pénzét. A TUI utazási vállalat felmérése szerint a megkérdezett Z generációs fiatalok 42 százaléka a „dream honeymoon”-t, vagyis az álomnászutat tartja elsődleges életcéljának, míg 41 százalék továbbra is lakásvásárlásra gyűjt, és 33 százalék általános utazásra tesz félre.

A cikk a videó után folytatódik

A felmérésből kiderült, hogy a hagyományos esküvői költségeket sokan hajlandók visszafogni annak érdekében, hogy több pénz jusson a nászútra. A válaszadók 26 százaléka csökkentené a vendéglistát, 28 százalék lemondana a koszorúslány-ruháról, míg 19 százalék olcsóbb helyszínt választana. Sőt, a virágdíszek, a torta vagy a legény- és leánybúcsú is azok közé a hagyományok közé tartozik, amelyeket sokan elhagynának a nagy utazás kedvéért.

A költési hajlandóság is figyelemre méltó: míg az átlagos nászút-költség 8.000 font (kb. 3,7 millió forint), addig a Z generáció tagjai átlagosan 13.000 fontot (kb. 6 millió forint) is hajlandók kiadni. A 18–24 éves friss házasok közül minden tizedik több mint 20.000 fontot (kb. 9,2 millió forint) költene, és 13 százalék akár 50.000 fontnál (kb. 23 millió forint) is többet áldozna az álomutazásra.

A klasszikus célpontok – Karib-térség, Maldív-szigetek, Mauritius – továbbra is népszerűek, de új trendek is megjelentek. A kutatás szerint 19 százalék választana kalandokkal teli utat, például szafarit, búvárkodást vagy túrázást. 16 százalék a „chilly-moon” mellett döntene, vagyis sarki fény-figyelést Izlandon vagy síelést Lappföldön. 13 százalék pedig „party-moon”-t tervezne, hajnalig tartó bulikkal Ibizán vagy Las Vegasban – írja a Mirror.

Gen Z nászút-költési és prioritási adatok (TUI kutatás, 2025)

MutatóArány / ÖsszegMegjegyzés
Álom-nászút elsődleges életcél42%A megkérdezett Z generációs fiatalok közül
Lakásvásárlásra gyűjt41%Hasonló arányban, mint a nászútra fókuszálók
Általános utazásra spórol33%Harmadik legfontosabb cél
Esküvői költségek visszafogása26% vendéglista csökkentés, 28% koszorúslány-ruha elhagyása, 19% olcsóbb helyszínTöbben a nászút kedvéért mondanak le hagyományokról
Átlagos nászút-költés£8,000 ≈ 3,7 millió FtÁtlag minden korosztályban
Gen Z átlagos költése£13,000 ≈ 6 millió FtJelentősen magasabb az átlagnál
18–24 évesek közül > £20,00010%Több mint 9,2 millió Ft
18–24 évesek közül > £50,00013%Több mint 23 millió Ft
Kalandos nászutak (szafari, búvárkodás, túrázás)19%„Adventure-moon” trend
„Chilly-moon” (sarki fény, síelés)16%Izland, Lappföld
„Party-moon” (Ibiza, Las Vegas)13%Bulizás a fő program
Utazás időzítése70% két héten belül, 22% két hétig, 17% mini-moon (1–3 nap)Időtartam és indulás
„Multi-moon” trend14%Több kisebb utazás egy nagy helyett

A nászutak időtartama is változatos: a párok közel 70 százaléka két héten belül útra kel, többségük egyhetes utazást választ, de 22 százalék két teljes hetet szán rá, míg 17 százalék csak rövid, 1–3 napos „mini-moon”-t tart. Egyre népszerűbb a „multi-moon” is, amikor a párok több kisebb utazással ünneplik házasságukat.

Chris Logan, a TUI UK & Ireland kereskedelmi igazgatója így fogalmazott: „Kutatásunk azt mutatja, hogy a fiatal párok mindenekelőtt az utazást helyezik előtérbe. Sokak számára a nászút már nem csupán a lagzi utáni kiegészítő, hanem maga a fő esemény.” Hozzátette: „Akár egy all inclusive nyaralás Mauritiuson, akár szafari Kenyában, vagy romantikus városlátogatás Párizsban – a mai párok olyan élményeket keresnek, amelyek tükrözik személyiségüket, lehetőséget adnak a közös időtöltésre, és életre szóló emlékeket teremtenek.”