Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

25 év után leáldozhat az Xboxnak?

25 év után leáldozhat az Xboxnak?

25 év után leáldozhat az Xboxnak?
Shutterstock

Újra felkorbácsolta a kedélyeket a Microsoft Xbox jövőjét érintő vita, ezúttal nem más, mint Laura Fryer, az eredeti Xbox-csapat egyik alapító tagja adott hangot markáns véleményének.

A Microsoft Game Studios korábbi ügyvezető producere, aki az Xbox Advanced Technology Group vezetőjeként is dolgozott a 2000-es évek végéig, egy friss videóban fejtette ki nézeteit a cég stratégiájáról, a közelgő hardveres újításokról, valamint az Xbox Play Anywhere programról.

Fryer szerint a Microsoft az utóbbi időben „gyakorlatilag mindent elhagyott, amitől az Xbox márka naggyá vált”, úgy látja, a vállalat „egyszerűen már nem akar többé hardvert gyártani”. A szakember ennél is egyértelműbben fogalmazott. „Személy szerint úgy gondolom, hogy az Xbox hardver halott.”

Az Asus ROG Xbox Ally kézikonzol és a Meta Quest 3S Xbox Edition headset közelmúltbeli bejelentései apropóján Fryer kijelentette, hogy az Xbox Play Anywhere koncepció „pusztán marketing”, ami szerinte „stílus, tartalom nélkül”. Felvetette azt is, hogy a ROG Ally-hoz hasonló eszközöknek nincs valódi piaci indoka, mivel például a Steam Deck már betölti ezt a szerepet.

„Lesz-e olyan játék, ami annyira lehengerlő, hogy arra késztetne, hogy megvegyem ezt az új kézikonzolt?” – tette fel a kérdést Fryer. „Itt a gond: az Xbox már nem készít exkluzív játékokat. Még ha az Xbox elő is áll egy nagyszerű játékkal, az Xbox Anywhere révén bármilyen platformon játszhatom azt, legyen az Xbox, PC, sőt akár PS5 vagy Switch. Akkor mégis miért venném meg a ROG Ally-t?”

Fryer szerint az Xbox elveszítette képességét arra, hogy „időben szállítson ütős játékokat”. Példaként említette a State of Decay 3, a Perfect Dark és a Fable késlekedését, ami szerinte abból ered, hogy az Xbox már nem rendelkezik azzal a „nagy volumenű szállítási kultúrával”, ami korábban jellemezte. „Egyszerűen nincsenek meg az emberek vagy a folyamatok, amik lehetővé tennék a kiszállítást. Ez szomorú, mert valaha a legjobbak voltak ebben az iparágban.”

A Game Pass-ban rejlő erő

Fryer úgy látja, a Microsoft stratégiája jelenleg egyértelműen a Game Pass előfizetéses modell köré épül. „A terv látszólag az, hogy mindenkit a Game Pass-re tereljenek. Ez rengeteg értéket képvisel, talán ezért döntöttek úgy, hogy 80 dollárt kérnek az Outer Worlds 2-ért.”

Elismerte, hogy a The Elder Scrolls IV: Oblivion remake-je óriási siker volt, és a cég vélhetően továbbra is külső fejlesztőkkel készítteti el korábbi játékainak újragondolt változatait. „De mi a hosszú távú terv? Hol vannak az új sikercímek? Mi fogja 25 év múlva is fontossá tenni az Xboxot?” – idézi a True Achievements.

Habár Fryer örült a Clockwork Revolution bemutatásának, azt is megkérdőjelezte, vajon elegendő-e egyetlen cím ahhoz, hogy valóban fenntartsa az érdeklődést. „Vajon van még a tarsolyukban?” – tette fel a kérdést. A videó végén Fryer arra utalt, hogy 2026-ban lesz az Xbox 25. évfordulója, és biztos benne, hogy a Microsoft valamilyen jelentős bejelentéssel készül majd ennek megünneplésére. „Lehet, hogy a következő év lesz az igazi áttörés éve. Talán akkorra kitisztul a kép, és mindannyian meglátjuk a szépséget ezekben a legújabb fejlesztésekben.”

Bár sokan oszthatják Fryer aggodalmait, azt már most tudni lehet. A Microsoft hivatalosan is megerősítette, hogy az AMD-vel közösen dolgozik a következő generációs Xbox konzolon. Így egyelőre nem jelenthető ki véglegesen, hogy a Microsoft kivonulna a hardverpiacról, de az, hogy egy alapító tag ilyen nyílt kritikát fogalmazott meg, kétségtelenül komoly jelzés az irányváltás szükségességére.