Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
354,28 Ft
Euró
393,98 Ft
Font
467,61 Ft
Bitcoin
57,919 $

Újabb eljárást indított a GVH a Wizz Air ellen

Ez nem a Wizz Air időszaka, most újabb eljárást indított vele szemben a GVH.

...svg content...Fotó: A magyar olimpiai csapatot, valamint a szurkolókat is a július 24-én kezdõdõ párizsi olimpiára szállító repülõgép a bemutatóján a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtéren 2024. május 30-án. A Wizz Air légitársaság arany sávokkal díszített gépén szerepel a Team Hungary felirat, a magyar címer és az ötkarika is. MTI/Kovács Tamás
Belföld

Takács Petra

Szerkesztő
TÉMÁK

Az elmúlt időszakban számos kritikát kapott a Wizz Air, elsősorban a késések miatt. Időközben kiderült, hogy a GVH vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, aminek súlyos, 300 millió forintos bírság lett a vége.

Nem sokkal később a Wizz Air hivatalos közleményben reagált a történtekre, megkérdőjelezvén a döntés jogszerűségét. Most azonban még nehezebb helyzetbe került a Wizz Air, mert újabb eljárás indult velük szemben. Soron kívül Orbán Viktor az árvízhelyzetről: „Meg fogjuk csinálni!”

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt versenyfelügyleti eljárást indított a Wizz Air Hungary Zrt.-vel (Wizz Air) szemben. A GVH a cég foglalási rendszerének szakmai gondosság követelményét sértő működését, valamint a szolgáltatási díjakkal kapcsolatosan lényeges információk elhallgatását gyanítja – olvasható a közleményben.

Két vizsgálatról van szó

A Gazdasági Versenyhivatal 2024. augusztus 3-án szombaton zárta le legutóbbi eljárását a Wizz Air-rel szemben. A vállalkozás elhallgatta, hogy egyes csomagjainak részét képező „többletszolgáltatásokat” külön-külön is megvásárolhatják a fogyasztók, emellett pedig a szakmai gondosság követelményét sértő kereskedelmi kommunikációt folytatottaz automatikus utasfelvételi szolgáltatás lényeges jellemzőiről. A GVH eljáró versenytanácsa a fenti jogsértések miatt több mint 307 millió forintra bírságolta a céget. A versenyhatóságnak ezen felül jelenleg is zajlik egy vizsgálata a Wizz Air-rel szemben, mivel a cég feltételezhetően fontos információkat hallgatott el az utasok elől.

A GVH most újabb versenyfelügyeleti eljárást indított, mivel gyanúja szerint:  

  • a Wizz Air valószínűsíthetően nem tesz eleget a szakmai gondosság követelményének, mivel foglalási rendszere nem biztosítja a kiszámíthatóság és a megbízhatóság érvényesülését a szolgáltatási díjairól szóló tájékoztatási gyakorlatában, ugyanis a különböző eszközökön (pl. két mobilon vagy mobilon és asztali számítógépen) elérhető azonos szolgáltatások díjai egyes esetekben eltérőek lehetnek.
  • a társaság ezen felül a honlapján és az applikációjában feltüntetett szolgáltatási díjakkal kapcsolatban feltételezhetően elhallgatja a fogyasztók elől azt a lényeges körülményt, hogy a megjelenített díjakon nem fogja tudni biztosítani a szolgáltatást a foglalási folyamat egésze alatt.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a figyelmet arra, hogy a versenytörvény szerint az ügyfélnek a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére való felhívásától az annak teljesítéséig terjedő időtartam az ügyintézési határidőbe nem számít bele.

A Gazdasági Versenyhivatal az utóbbi években kiemelt figyelemmel kísérte a légiközlekedés hazai piacát. A nemzeti versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés (sweep) keretében vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a „fapados”/diszkont szolgáltatókat – honlapjai, illetve a hazánkban népszerű jegyár-összehasonlítóweboldalak alkalmaznak-e úgynevezett sötét mintázatokat a jegyeladási és reklámgyakorlatuk során.

Az elmúlt időszakban növekvő számú panasz és bejelentés érkezett a GVH-hoz a légitársaságok gyakorlatait illetően. A megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légiforgalmi piac működési problémáival kapcsolatos piaci anomáliákra tekintettel Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató légitársaság vezetőjének is.