Vitézy Dávid erőteljesen rászállt Lázár Jánosra
Vitézy Dávid és Lázár János kapcsolata nem lehet túl idilli jelenleg, Karácsony Gergely korábbi riválisa újabb kritikákat fogalmazott meg.
Vitézy Dávid ugyan már nincs harcban Budapestért, folytatja a munkát, és igyekszik tenni a fővárosért. Az elmúlt időszakban főként Lázár Jarnósra irányultak a kritikái, és sok mindenért őt tartja felelősnek. Most épp arról beszél, hogy szerinte Lázár öngólt lőtt, és el is mondta, miért gondolja ezt így.
„Szép öngólt lőtt Lázár János: az ATV-nek írt válaszában a hazai InterCity-vonatok minden korábbinál több késését, 43%-ra zuhant menetrendszerűségét azzal indokolja, hogy szerinte az államtitkárságom alatt leállítottuk az InterCity-járműfejlesztési programot. Ha ez igaz is lenne, elég komolytalan érv lenne a másfél éve teljhatalommal a magyar vasutat irányító minisztertől. De a legkevésbé sem igaz. Nézzük a tényeket!” – fogalmazott a Facebook oldalán.
Azt mondja, évekkel korábban egy olyan tervet készítettek elő, ami számos új technika beszerzését volt hivatott végrehajtani. Ennek kapcsán részleteket is közölt, pontosan milyen egységekről volt szó akkoriban. „A Kormány 2022. szeptember 8-án döntött (1435/2022 sz. kormányhatározat) az általunk előkészített előterjesztés alapján, hogy 380 kocsinyi, összesen 39+10 távolsági új InterCity-szerelvény beszerzését indítja meg és hozzá 50, elsősorban hozzájuk való Siemens Vectron mozdonyt szerez be a már megkötött keretszerződés terhére. A tervet még államtitkárként jelentettem be. Ez az összes hazai IC-vonalon megoldotta volna a távolsági járművek problémáját. November végén Palkovics László lemondásával távoztam a közlekedési államtitkári feladatkörből.”
Vitézy állítja, a projektet Lázár miniszter állította le, aminek az lett a vége, hogy az egységek nem kerültek beszerzésre, így azok nem is állhattak munkába. „Lázár János 2022. december 1-jétől tölti be a közlekedési miniszteri posztot. Alig négy héttel később, december 29-én pedig a javaslatára a fenti kormányhatározatot visszavonták, az addigra teljesen előkészített InterCity-beszerzést a közlekedési tárca visszavonta és leállította.”
„A mozdonybeszerzést öt hónappal később, 2023 májusában mondta vissza Lázár János, amikor azt mondta: “A járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére, (…) már nem barátkozunk velük.”
Vitézy hozzátette, Lázárnak felelősséget kellene vállalnia, és kudarcnak nevezte a helyzetet. Azt is mondja, a bemutatott statisztikai adatok jól mutatják, hogy rövid időn belül mekkora mélyrepülésnek indult a Máv. „Azóta eltelt másfél év, de sem új mozdonybeszerzés, sem új IC-kocsibeszerzés nem indult. Értem persze, hogy mindig másra kell mutogatni, de közlekedési miniszterként ideje lenne Lázár Jánosnak felelősséget vállalnia a vasút működtetésében vallott kudarcért. A tegnap bemutatott statisztikai adatok jól mutatják, az elmúlt két év sosem látott mélyrepülést hozott a korábban sem fényes késési adatokban.