Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egy klasszikus vígjáték, amin csak nevetni lehet, és az egész korszakot meghatározta

Egy klasszikus vígjáték, amin csak nevetni lehet, és az egész korszakot meghatározta

Egy klasszikus vígjáték, amin csak nevetni lehet, és az egész korszakot meghatározta
Northfoto

Steve Martin első igazi filmes főszerepe, A pacák(1979) Carl Reiner rendezésében nemcsak a stand-up világából emelte át a komikust a hollywoodi vígjátékok élvonalába, hanem egy egész korszak meghatározó komédiájává vált.

A pacák volt az a film, amiben Steve Martin „valóban megugrotta azt a lépcsőt, amely a stand-up komikusból Hollywood vígjátékainak vezető színészévé tette”. A film elsősorban arra szolgált, hogy Martin energikus, harsány és szándékosan „ügyefogyott” humorát a középpontba állítsa. A történet főhőse, Navin Johnson (Steve Martin) egy család által örökbefogadott, naiv férfi, akinek védett gyermekkora után önismereti utazása St. Louisba vezeti.

A cikk a videó után folytatódik

Navin kalandjai során egyik kaotikus helyzetből a másikba sodródik, miközben a klasszikus „rongyból gazdaggá, majd újra ronggyá” történet ívét járja be. A filmben a szerelem is központi szerepet kap: Navin szívét a kozmetikus Marie Kimble (Bernadette Peters) rabolja el. A kapcsolatuk egyszerre romantikus és abszurd, tökéletesen illeszkedve a film groteszk humorához.

Egy váratlan rajongó

Érdekesség, hogy a filmnek még egy olyan váratlan rajongója is akadt, mint Stanley Kubrick, aki köztudottan ritkán dicsért nyíltan vígjátékokat. „A pacák megmutatja Steve Martint a legnagyobb fordulatszámon, és bizonyítja, hogy amikor a butaságról van szó, nincs nála nagyobb zseni.” – emeli ki a Collider. Ez a mondat jól érzékelteti, hogy Martin képes volt a „butaságot” művészi szintre emelni.

A rendező, Carl Reiner már a forgatás idején is elismert komikus és filmes volt, aki pontosan tudta, hogyan kell teret adni Martin improvizatív energiájának. A film sikere nemcsak Martin karrierjét indította el a mozivászon felé, hanem Reiner és Martin későbbi együttműködéseinek (például Dead Men Don’t Wear Plaid vagy The Man with Two Brains) is megágyazott.

A pacák a bemutatásakor az egyik legnagyobb kasszasiker lett 1979-ben, és a kritikusok is elismerték, hogy Martin képes volt a stand-up színpad energiáját átültetni a filmvászonra. A szatíra és a teljesen abszurd helyzetek keveréke olyan vígjátékot eredményezett, amely a mai napig hivatkozási pont a műfajban.