Nem ütközik jogszabályba, ha védettségi igazolványunk bemutatását kéri tőlünk a munkáltató, de vannak feltételei
A védettségi igazolvány megjelenése óta egyre több kérdés merül a fel a jogszabályi háttérrel és a jogosítványokkal kapcsolatban, főként a munkáltatók esetében, akik közül még sokan nem tudják, hogy elkérhetik-e munkavállalóiktól az igazolást, vagy sem.
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság iránymutatása szerint a munkáltatók megkérdezhetik munkavállalóiktól, hogy védettek-e a koronavírus ellen, azonban csak rendkívül korlátozott körülmények között, s kizárólag bizonyos feltételek teljesülése esetén.
A téma kapcsán Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke volt a Hír TV vendége, a Magyarország élőben extra című műsorban. Péterfalvi megosztotta, a munkáltató kizárólag munkajogi, munkavédelmi, foglalkozás-egészségügyi vagy munkaszervezési céllal kérheti a munkavállalótól a védettségi igazolványt, s ebben az esetben is kockázatelemzést kell végeznie, ugyanis csak akkor kérheti az igazolvány bemutatását, ha az a munkakör betöltése szempontjából szükséges.
A munkakörrel kapcsolatos felmérést a munkáltatónak munkakörönként vagy foglalkoztatotti személyi körönként kell elvégeznie, így tehát ha távmunkáról beszélünk, a védettségi igazolvány megléte nem lehet indokolt. Ezzel ellentétben, például ha a kórházak koronavírusos osztályain lévő műszerek javításáról szól a munkakör, abban az esetben már indokolt a védettségi igazolvány kérése.
Fontos megjegyezni, hogy a munkáltató kizárólag a dokumentum bemutatására kötelezheti a munkavállalót, arról másolatot nem készíthet, hiszen az már nem lenne arányos intézkedés. Ezek alapján tehát a munkáltató tehet különbséget a védettségi igazolvánnyal rendelkező és nem rendelkező munkavállalók között, például munkaszervezési céllal, amennyiben ez a kockázatelemzés alapján szükségesnek minősül.