Nagy változás történt a vasúti átjárókban, sokkal szabálykövetőbbek a magyarok
A MÁV rengeteget dolgozik azon, hogy felhívja az emberek figyelmét a vasúti átjárók veszélyeire, és úgy tűnik, ez nagyon is működik.
A MÁV hálózatán a vasúti átjárókban történt balesetek száma idén jelentősen csökkent a tavalyihoz képest. 2023-ban eddig 61 balesetet regisztráltunk a vasúti átjárókban, amely a tavalyi év azonos időszakának adataival összehasonlítva egyharmadával kevesebb. A balesetek számának csökkenése a MÁV 2022 áprilisában elindított vasútbiztonsági kampányának sikerét igazolja, azonban a közlekedők által letört sorompók száma még mindig 800 fölött van – írja a MÁV a közleményében.
A MÁV arra kéri a közlekedőket, hogy a szilveszter közeledtével még fokozottabban figyeljenek az alkoholos befolyásoltság veszélyeire, és aki alkoholt fogyasztott, az csak utasként üljön gépjárműbe, kerékpárra! A vasúttársaság igyekszik a lehető legtöbbekhez eljuttatni üzenetét: járművel vagy gyalogosan közlekedve is élet-halál kérdése lehet a KRESZ szabályok betartása!
2023-ban eddig 61 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben kilencen életüket vesztették, heten súlyos, tizenketten könnyű sérüléseket szenvedtek, 35 esetben pedig anyagi kár keletkezett. Bár egyetlen baleset is sok, az esetek és a balesetek során elhunytak száma is jelentősen csökkent az idei évben. A múlt év azonos időszakában összesen 90 baleset történt vasúti átjáróban, amelyekben közel négyszer annyian vesztették életüket, mint idén.
Tavaly gyerekek is voltak az áldozatok között
Tavaly a 34 áldozat közül 19-en – köztük gyerekek is – utasként estek áldozatul az autóvezető figyelmetlenségének, a KRESZ szabályok be nem tartásának. Voltak olyan tragikus esetek, amelyek során négyen, öten vagy heten is életüket vesztették a balesetet szenvedett járműben.
Továbbra sem csökken azonban a vasúti átjárók biztosítását szolgáló sorompókarok letörésének száma. Sokakat meglep a tény, hogy évente átlagosan 800 esetben törik le a közlekedők a sorompó csapórúdját, ezt a számot idén november végére érte el a statisztika. A legjellemzőbb ok, hogy a járművezetők a „még átérek” gondolattal a fénysorompó tilos jelzése ellenére hajtanak a vasúti átjáróba, elsodorva a csukódó csapórudat.
Sajnos előfordul, hogy a közlekedők anélkül hajtanak a sínekre, hogy meggyőződnének a biztos áthaladásról. A feltorlódott sorban az idő közben tilosra váltó jelzés során „beragadnak” a lecsukódó sorompók között a vasúti átjáróba, és a baleset elkerülése érdekében gázt adva letörik azokat.
De olyan eset is történt, amikor az autós az előjelző táblák ellenére egyszerűen nem vette észre a vasúti átjárót és a csukott sorompót. A vasúttársaság minden esetben rendőrségi feljelentést tesz. Az alábbi videóban a vasúti átjárót biztosító, letört sorompókar helyreállítását végzik éppen a szakemberek, miközben a másik irányból érkező kamion letöri a szemközti, még ép csapórudat és megállás nélkül tovább hajt.