Számos kockázatot rejtenek magukban a vasúti ágazatot érintő hackertámadások, legyen szó az ellátási láncok megbénításáról, a zsarolóprogramokról, vagy éppen a balesetek szándékos okozásáról.
A kiberbiztonsági fenyegetések világszerte mind egyre nagyobb problémát jelentenek, ami pedig különösen aggályos, hogy a hackerek kritikus infrastruktúrákra is támadhatnak, így a vasút is potenciális célpontnak számít.
Bár a fenyegetések többsége manapság még a terheléses (DDoS) támadásokra korlátozódik, és csak rövid távú problémákat okoz, ez nem azt jelenti, hogy a közeljövőben ne lennének komolyabb lehetőségeik a kiberbűnözőknek.
Ezt bizonyította egy tavalyi eset is, amikor Dániában több órára leállt a vonatközlekedés, mivel egy harmadik fél informatikai szolgáltatóját zsarolóprogram-támadás érte – írja a Cybernews.
A vasúti kiberbiztonságról Amir Levintal, egy az iparági kiberbiztonságra összpontosító cég, a Cylus vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy jelenleg két fő fenyegetésről lehet beszélni. Az egyik a vasúti dolgozók, üzleti partnerek, valamint az utasok adatainak eltulajdonítása, a másik pedig maga a vasúti rendszerek manipulálása.
A rosszindulatú hackerek megzavarhatják a vonatok működését, módosíthatják a sebességüket, de akár a váltókat is átállíthatják, és arra is fontos felhívni az országok figyelmét, hogy egyes 10-15 éve működő autonóm vasúti rendszerek biztonsága manapság már elavultnak számít.
Az európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) ráadásul ajtót mutat a hackereknek, hiszen ez képes a vonatok sebességét szabályozni és veszély esetén megállítani őket. Ez egyfelől hasznos, hiszen segíti a kontinens hálózatának átláthatóságát, ugyanakkor ha átveszik felette az irányítást, az beláthatatlan következményekkel járhat.