Vajon a PS5 vagy a Series X grafikai processzora az erősebb?
Megpróbáltuk a lehetetlent és összehasonlítottuk a két techóriás next-gen konzolját a bennük lévő GPU-k szempontjából.
Megpróbáltuk a lehetetlent és összehasonlítottuk a két techóriás next-gen konzolját a bennük lévő GPU-k szempontjából.
Ha ránézünk a nyers adatokra, amelyek már hónapok óta a rendelkezésünkre állnak, akkor nem túl sok mindent tudhattunk meg a játékgépekről azon kívül, hogy a puszta teljesítménybeli számokat vizsgálva a Series X a PS5 előtt járhat.
A PlayStation 5 egy 10,28 teraflopos, 2,23 GHz változó frekvenciával futó saját építésű RDNA 2 alapú AMD GPU-t használ majd. A Microsoft szintén saját készítésű RDNA 2-es AMD lapkakészlettel szereli fel a Series X-et, viszont egy erősebb, 12,11 teraflopos, rögzített 1,825 GHz órajelű vezérlővel biztosítja a kellő sebességet.
Látszik, hogy a GPU sebessége, illetve a frekvencia gyorsasága PS5-nél nagyobb, mint Series X-nél. A PS5 főtervezője, Mark Cerny szerint kulcsszerepet játszik a grafikai processzor abban, hogyan a végtermék milyen teljesítmény leadására lesz képes.
A Digital Foundry-nak Cerny elmondta, hogy bár a teraflopok terén lemaradásuk van a vetélytárshoz képest, a gyorsabb órajel ezt kiegyensúlyozza és a minimális eltéréseket emberi szemmel képtelenség lesz észrevenni.
A szakember szavaiból tehát egyértelműen kijelenthetjük, hogy bár a teraflopok egy fontos jellemzői lehetnek a gyorsaság számszerűsítéséhez, azonban ez mindössze egy töredéke a rendszer valós teljesítményének és szinte semmit nem mond el a reális erőkről.
Egy konzolban minden kompakt módon működik, ezért nem győzik például a fejlesztők hangsúlyozni, hogy az SSD mekkora újítás és sokkal jobban örülnek neki, mint a többi technológia vívmánynak, melyek bekerültek a next-gen játékgépekbe.
A szóbeszédek szerint a Sony azon kívül, hogy egy bivalyerős GPU-t alkotott meg, más érdekes megoldásokat is alkalmazhatott, amelyeket a komponensek módosításával érhetett el. A konzolgyártók híresek arról, hogy gépeikbe „titkos hozzávalókat” szerelnek, amelyek a teljes rendszert egyrészt komplexebbé, másrészt kifinomultabbá varázsolja.
Ha a saját építésű grafikai processzorokat vizsgáljuk, akkor pontosan ezeket a rejtélyes funkciókat kell figyelembe vennünk. A PS5 grafikus vezérlője állítólag az AMD SmartShift technológiáját használja, ami arra szolgál, hogy a CPU által fel nem használt energiát a GPU felé közvetíti, ezáltal plusz teljesítményt nyerhetnek a játékok fejlesztői.
A renderelés és a képi megjelenítés a két fő feladat, amellyel egy GPU-nak meg kell birkóznia. A Series X és a PS5 is képes lesz 8K felbontásra vagy a 4K melletti 120 FPS futtatására – ezek jól bizonyítják azt az előrelépést, amelyet az előző generációs konzolokhoz viszonyítva tehet meg a két gyártó.
Ha nyers adatok alapján kellene győztest hirdetnünk, akkor toronymagasan az Xbox Series X győzne, ugyanis teraflopokban nem lesz nála erősebb gép a piacon.
Ha viszont kicsit árnyaltabban analizáljuk a helyzetet, akkor rájöhetünk, hogy a Sony inkább a saját fejlesztéseiben és intelligens dizájnjában bízik, mindemellett pedig nem szabad elsiklanunk afelett sem, hogy exkluzív címek terén a japánok évek óta verhetetlenek.
Kapcsolódó hír: