Ekkor indul az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítése
Tízéves útfejlesztési program kezdődik.
Tízéves útfejlesztési programot kezd meg a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – mondta Németh Tamás, a cég vezérigazgatója a Világgazdaságnak adott interjújában, amely által arra is fény derült, hogy március 15-től országszerte folytatódnak a 2023-ban megkezdett útfelújítások. Emellett arra is kitért, hogy az MKIF 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. 2024-ben a gyorsforgalmi utak üzemeltetéséért az állami támogatás előirányzata bruttó 200 milliárd forint, ami nettósítva 156 milliárd forint. Egyúttal kiemelte, folytatják a tavaly megkezdett szintrehozást. „Legalább akkora mértékben végzünk el munkáltokat, mint 2023-ban. Ennek látványos elemei az új aszfaltrétegek” – magyarázta Németh Tamás.
„Nagyjából harminc éve nem történt ilyen kiterjedt felújítás a hazai gyorsforgalmi úthálózaton: eddig 3,6 millió négyzetméteren cseréltük a régi, tönkrement burkolatot új aszfaltra, ami az összes útszakasz 19 százaléka” – jegyezte meg. Majd arra a kérdésre, mire számíthatnak ezúttal az autósok, úgy felelt, hogy legalább ugyanennyi, sőt, még több új aszfaltréteget szeretnének felvinni. Idén 3,9 millió négyzetméter aszfaltozást terveznek, ami a teljes főpálya újabb 20 százalékát jelenti. „Azt elmondtuk már, hogy a teljes szintrehozással maximum három év alatt akarunk végezni, tehát 2025-ig. De ebben az évben a nagyját szeretnénk megvalósítani, mert jövőre már építeni akarunk” – tette hozzá. Mint mondta, a felújítási munkák a március 15-i hosszú hétvége után kezdődnek. „Az M1-en nagyrészt végeztünk már, de egy kis rész még maradt. A legnagyobb felújítások az M3-at és az M7-et érintik majd, de lesz az M30-on, M35-ön, M70-en, M15-ön, lényegében mindenhol” – emelte ki a vezérigazgató.
„A felújítások részletes napi bontását nyilvánosságra fogjuk hozni időben, tehát minden utazó tudhatja majd, mire számítson” – közölte. Illetve amikor arról faggatták, mennyibe kerül a teljes szintrehozás, azt a választ adta, hogy több száz milliárd forintba, amelyben a hidak, felüljárók felújítása és pihenőhelyek ráncbaszedése is benne van. Jövőre pedig megkezdődik az M1-es bővítése. „Hivatalosan ennek 2025 őszéig kell nekifognunk, de már május közepén megkezdjük a projektet. A munkagépek pedig nyártól érkeznek. Látványos bővítés történik, hiszen kétszer három sáv jön létre, plusz egy úgy nevezett intelligens leállósáv (ITS), amelyet akkor nyitunk ki, ha a forgalom indokolja” – fogalmazott. „Vagyis a járművek akár négy sávon tudnak majd haladni. Maga a bővítés első üteme az M0-tól majdnem Győrig terjed. A pályaszerkezet rendezése is több méter mélységben történhet meg. Egy azonban biztos: a bővítés ideje alatt is fent fogjuk tartani a kétszer két sávos forgalmat” – szögezte le.
A részletekre kitérve elárulta azt is, hogy az M1-es első ütemének bővítésével négy év alatt végeznek, vagyis 2029-re végeznek az ezzel kapcsolatos munkákkal. Az M7-esen pedig már 2027-ben megkezdik a munkát, itt Szabadbattyánig végzik el a bővítést 2×3+ITS sávra. Míg az utolsó bővítés az M3-é Gyöngyösig, ami 2031-ben veszi kezdetét és 2034-ben adják át. Emellett fontos, hogy az ország nem fog megbénulni a munkálatok alatt, amelyek várhatóan nagyobb fennakadásokat sem fognak okozni, mivel kétszer két sávot mindenhol biztosítani fognak. „Ha időben lesz is átfedés az egyes beruházások között, prioritás, hogy kétszer két sávval a jelenlegi forgalom kisebb zavartatással, kellemetlenségekkel mindenhol levezethető legyen és tervezhető legyen az utazási idő is a közlekedőknek. Minden autópálya esetében vannak tilalmi időszakok, amikor nem végezhetünk munkát” – tudatta Németh Tamás.
Elmondása szerint nemzeti ünnepekkor, nagy rendezvények idején eleve nem dolgozhatnak, azt pedig önként vállalták, hogy a nyári szünetben az M7-en Budapest és a Balaton között felfüggesztik a kivitelezést. Illetve az új autópályák építése kapcsán hozzáfűzte, az is folyamatosan halad. Az M200 (korábbi M81) építése, amely Komáromtól Sárbogárdig tart, 2027 és 2030 között indul. Az M8-as, Sárbogárdtól Kecskemétig tartó szakasz építése is a fejlesztéseik részét képezi, s ha az elkészül, döntően befolyásolhatja az M0 terheltségét. Ugyanebben az időszakban elkészül az M4-es még hiányzó, Kisújszállás és Berettyóújfalu közötti része, illetve az M3-as is eléri az országhatárt, a pályán épül egy új Tisza-híd is.