Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Több mint 500 milliárd forintba kerülne a HÉV-járműpark megújítása

Egészen elképesztő összegről van szó.

...svg content...Fotó: MÁV-HÉV
Gazdaság
Author image

Borbély Fanni

Szerkesztő

A HÉV jelenlegi 98 járműve közül az év elején mindössze 79 volt használható, 12 javítás alatt állt, és további 7 jármű várta a sorát a javításra. A HÉV-járműveket hatévente fővizsgálatra kell küldeni, azonban a javítóműhelyek korlátozott kapacitása miatt jelentős csúszások alakulnak ki. Idén 20, jövőre pedig 25 járművet kellene fővizsgáztatni, ami azt jelenti, hogy a mostani helyzethez képest 2024-ben újabb hét jármű kerülhet ki a forgalomból – írja a Népszava, Feld Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagját idézve.

Ráadásul nemrég kiderült, hogy az Orbán-kormány által elfogadott közlekedési stratégia 2035-ig egyetlen fillért sem különít el a HÉV-vonalak fejlesztésére, melyek napi 135–170 ezer embert szállítanak. A lap emlékeztetett, Lázár János építési és közlekedési miniszter a bérletalku keretében elérte, hogy az állami HÉV-járműbeszerzések helyet cseréljenek a fővárosi közlekedési projektekkel. Soron kívül Döntött a bíróság: elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés

Így a CAF villamosok finanszírozását a helyreállítási alapból (RRF) tervezik, míg a HÉV-járműtenderhez szükséges forrásokat az IKOP-ból (Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program) biztosítanák, mely 2029-ig felhasználható.

Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója azonban elismerte, hogy a kormány még nem véglegesítette az IKOP-listát, pedig egy ilyen méretű járműbeszerzés több évbe telik. Az IKOP monitoring bizottság legutóbbi ülésén 12 új HÉV-jármű beszerzése került napirendre, melyek darabonként 7 milliárd forintba kerülnének – közölte Feld Márton.

Ha a teljes, 80–90 járműből álló flottát figyelembe vesszük, úgy az összköltség 560–630 milliárd forint közé tehető. Ezen felül az infrastruktúra felújításának költségei is jelentős összegeket emésztenének fel. Hegyi Zsolt szerint jelenleg két lehetőségük van: maximalizálni a karbantartást és megpróbálni használt járművekhez jutni. Azonban a vasúti járművek beszerzése sokkal összetettebb feladat, mint a buszágazatban.