Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Nekiestek az első, kizárólag női űrturisták részvételével zajló projektnek

Nekiestek az első, kizárólag női űrturisták részvételével zajló projektnek

Nekiestek az első, kizárólag női űrturisták részvételével zajló projektnek
Fotó: A Blue Origin amerikai űripari vállalat által közreadott felvétel Lauren Sanchez újságíróról, Kerianne Flynn filmproducerről (elöl, b-j), Amanda Nguyen polgárjogi aktivistáról, Katy Perry amerikai énekesnőről, Gayle King televíziós személyiségről, és Aisha Bowe korábbi NASA mérnökről (hátul, b-j) egy meg nem nevezett helyszínen Texas államban. A Blue Origin amerikai űripari vállalat űrhajóját 2025. április 14-én, fedélzetén kizárólag csak a hölgyekkel egy New Shepard rakéta felvitte a világűr határára, ahol az utasok néhány percre megtapasztalták a súlytalanságot, ezt követően a kapszula a terveknek megfelelően visszatért a Földre, és ejtőernyő segítségével sivatagi területen landolt. A hat nő tizenegy perces utazást tett az űrben. MTI/AP/Blue Origin

Az első, kizárólag nőkből álló űrturista csapat sikeresen teljesítette a szuborbitális repülést a Blue Origin kapszulájában.

A történelmi jelentőségű küldetés keretében a Blue Origin hat női utasa jutott el a világűrbe, amely esemény egyszerre jelent előrelépést az űrturizmus területén, ugyanakkor komoly környezetvédelmi kérdéseket is felvet. 

A Jeff Bezos amerikai milliárdos tulajdonában álló vállalat New Shepard rendszere hétfőn indult útnak Lauren Sáánchez, Katy Perry, Gayle King, Aisha Bowe, Amanda Nguyen és Kerianne Flynn részvételével, akik sikeresen elérték a Kármán-vonalat, majd biztonságosan visszatértek a Földre.

Az űrturizmus környezeti hatásainak vizsgálata egyre sürgetőbb feladattá vált, miközben az ágazat folyamatos növekedést mutat, a Sustainable Magazine beszámolója szerint ugyanis az űrrepülések kibocsátása jelentősebb hatást gyakorol a klímaváltozásra, mint a földi eredetű szennyezés. 

A rakétaindítások során keletkező emisszió

A rakétaindítások során keletkező emisszió nem csupán az éghajlatra, hanem a sztratoszférikus ózonrétegre is számottevő befolyással bír, emellett a repülések során keletkező nitrogén-oxid hozzájárul a hőcsapdaként működő kondenzcsíkok kialakulásához.

A Blue Origin újrahasznosítható technológiája környezetvédelmi szempontból előrelépést jelent az egyszer használatos rakétákhoz képest. A New Shepard hajtóműve folyékony oxigént és hidrogént használ üzemanyagként, amelyek reakciója során főként vízgőz keletkezik, szén-dioxid kibocsátása nélkül. 

„Mivel a hajtóanyag szénmentes, az indítás és a repülés során nem kerül szén-dioxid a légkörbe,” nyilatkozta Eloise Marais, a University College London kutatója a USA Today-nek.

Mindazonáltal a felső légkörbe jutó vízgőz sem ártalmatlan. „A New Shepard jelentős mennyiségű szennyező anyagot, nitrogén-oxidot és vízgőzt bocsát ki, amelyek károsítják az ultraibolya sugárzástól védő ózonréteget”, hangsúlyozta Marais. „A Blue Origin által kibocsátott vízgőz emellett felhőket képez a felső légkörben, ami befolyásolja az éghajlatot”, tette hozzá.

Darin Toohey és Martin Ross légkörkutatók 2019-es tanulmánya rámutatott, hogy az egyes indítások során keletkező vízgőzkibocsátás jelentősen befolyásolhatja a mezoszférát és az ionoszférát. A magaslégköri kibocsátások tartósabb hatást gyakorolnak a környezetre, mint a közúti vagy szárazföldi közlekedésből származó szennyezés.

Marais professzor 2022-es kutatása szerint a kerozinnal működő rakéták (mint például Musk Space X Falcon rakétái) koromkibocsátásának üvegházhatása a felső légkörben ötszázszorosa a repülőgépek által kibocsátott koromszennyezésének. 

Bár a rakéták jelenleg viszonylag kevés, mintegy 900 tonna kormot termelnek évente, a tudósok aggódnak, mivel ezek a részecskék akár évekig is a sztratoszférában maradhatnak, napenergiát elnyelő ernyőként működve. Ezzel szemben a repülőgépek kibocsátásából származó korom alacsonyabb légköri rétegekben néhány hét alatt lebomlik.